2011. június 15.
Modart Diploma bemutató 2011
Szombaton a Merlinben mutatták be vizsgamunkájukat a Modart végzős hallgatói. Kíváncsiak vagyunk, hogy kiből lesz legalább annyira elismert tervező, mint a korábbi Modartos Abodi Dórából.
A szakmai szemek
A vizsgakollekciók elbírálásához neves külső szakmai zsűrit kértek fel.
A végzős hallgatók
Madar Anett (Szemőke)
Anett 3-6 évesek számára tervez. Kollekciójába bevitte a konyharuhát és a lenből szőtt terítőt is. A formavilágot a tenger alatti virágok inspirálták. Anett célja, hogy alternatív megoldást nyújtson azoknak a szülőknek, akik számára fontos a (környezet)tudatos magatartás és az, hogy gyermeküket közelebb vigyék a természethez. A kivitelezés formavilága idegen tőlünk: ha már cél volt a természetesség, akkor lehet, hogy a kevesebb több elvét követve mi több természetes, lágy esésű és kényelmesebb megoldásba bújtattuk volna a piciket. És akár színekbe is.
Kiss Bernadett (City line)
Robert Morris építész filcszobrai inspirálták a tervezéskor. A hétköznapi, elegáns viseletre szánt ruhákat - melyek az izgalmas formák révén könnyen válnak alkalmivá - lélegző textíliából készítette. Számunkra részben disszonáns fogalmi és disszonáns vizuális hatást kelt az alkalmi viselet és a lélegző textília egyben.
Mezőfi Andrea (waterway)
Kollekcióját a 2012-es tavaszi-nyári szezonra tervezte azoknak a 20-40 év közötti nőknek, akik szeretik a kényelmes, sportos viseletet. Nem véletlenül a vitorláscsomók, az indián csomózás, és a makramé adta alapját a ruhákat díszítő elemeknek. Ez utóbbiak valóban feldobták az outfiteket, amelyre szükség is volt, ha célként lebegett bármiféle egyediség.
Tarsoly Dóra (Karcer)
A börtön világából merített ihletet kollekciójához. A 40-es nőknek címezte ruháit, akik véleménye szerint minimalista vonalvezetésű és natúr színű ruhákat hordanak. Szövet, bőr és kötött anyagokat társított, melyek felületén anyagmanipulációk jelentek meg. Az ő kollekciójában találtuk meg a számunkra legvonzóbb darabokat. Amit hiányoltunk, az az a határozott irány, amelyet egyszerűen meg kell találnia mindenkinek, aki (bármilyen) piacra dolgozik: a célcsoport pontos behatárolása. Erről beszélünk:
Konkoly Laura (Miss Poirot)
Az Art Deco és Agatha Christie világa sokakhoz hasonlóan őt is elvarázsolta. Lágy és exkluzív anyagait finom húzásokkal, hajtásokkal és plisszírral formálta meg. Ez utóbbival nem árt óvatosan bánni, ugyanis könnyen kelt olcsó hatást az anyag - a látható geometrikus merevséggel szemben - rakoncátlansága.
Varga Zsófia (emberi test)
Az emberi test belső szerkezete, a csontok és izmok adták a kollekció induló alapját. Lágy anyagokat kombinált merevekkel. Fekete-fehér-szürke és a zöld szürkés árnyalatából, valamint natúr színekből álltak a ruhák.
Takács Tímea (airily)
Formalilag a 60-as évek, a motívumokat tekintve pedig a 70-es évek inspirálták a tervezőt. Könnyed sziluettek, egyszerű vonalvezetés jellemezte a kollekcióját, amelybe játékosságot a tagolás vitt: figyelt arra, hogy hova kerülnek a minták...
Az idei munkákat nem éreztük olyan erősnek, mint a tavalyiakat. Úgy tűnt számunkra, hogy egy évvel ezelőtt több ötletet, egyedibb formavilágot, szerteágazóbb rendszereket vittek az elkészült darabokba. Manapság a forma sokszor előzi meg önző módon a funkcionalitást, holott mi még nem láttunk olyan nőt, aki a következő gondolattal a fejében állt volna a próbafülke tükre előtt: ,,Hm, vajon találok olyan ruhát, amelyik előnytelen számomra?".
Mindettől függetlenül pikírt megjegyzéseinket nem a bántó szándék vezérli. Nagyon örülünk annak, hogy egy olyan neves iskola, mint a Modart képzi most már a divattervezőink jó részét. Az igényeket pedig nem egy magazin fogja felállítani, hanem a korábban már említett széles közönség, amit más szóval úgy hívunk, hogy: piac.
Kovács Marcella
Fotók: Holecz Endre