Kérlek várjál, a képek átméretezése folyamatban van...
fooldalhirekdivatferfidesignsminkfotokjatekforum

A társadalom „divatos" problémái

Mi a közös a műszőrmében, a minimum 18-as testtömeg indexben, a környezetvédelemben, a gyermekvállalásban és a háborúellenes propagandában? A divat. Nem azért, mert divatos volna kecsesen puffadt testtel, újrahasznosított ruhában, babakocsit tologatva béketüntetésen részt venni. Mára már nemcsak divatossá, hanem a divat céljává vált felhívni a figyelmet a társadalom egészét fenyegető problémákra. Íme egy korántsem teljes lista mindazokról, akik fontosnak tartják a környezetet, amelyben élnek.
 
 „Make fashion, not war”

Amikor először jártam a nagy őszi ruhavásáron a Syma csarnokban, a legutolsó darab a szerzeményeim között egy fehér póló volt, piros no war felirattal. Akkoriban kezdődött a háború Irakban, és bár nem sokat értettem a történésekből, a feliratos felső megragadta a fantáziámat. Azóta a lelkesedésem jócskán megcsappant, a póló mégis a mai napig kifejez számomra valamit a divat valódi mondanivalójából. Mert felületes dolog volna azt gondolni, hogy a divat haszontalan. A ruha nemcsak viselője alkatát mutathatja előnyösebbnek, vagy varázsolhatja rút kiskacsából gyönyörű hattyúvá. Az öltözék az önkifejezés legszéleskörűbb eszköze. A népviseletben a társadalmi hovatartozást fejezi ki, a nagyvárosokban véleményformáló erővel bír. Gondoljunk csak a hippikre. A színes, virágos ruhák a boldogság szimbólumai, a hosszú haj, főleg a férfiakon, lázadás a rövidre nyírt katonai viselet, és a katonaság minden következménye ellen. A nyakláncukon hatalmas békejel függött, a bő nadrágjaik, ingeik szabad mozgás engedtek viselőjüknek, kifejezve a véleményalkotás szabadságát is.
 
A hippi korszak lezárult, ahogy – szerencsére – a vietnámi háborúnak is vége lett. Ám a világ csak nem változik, új háborúk törnek ki, új fekete lyukak nyelik áldozataikat. De a divatvilág sem marad tétlen, az utca békeszerető embere mellett a divatdiktátorok is a háború ellen lázadnak bemutatóikon. Yohji Yamamoto 2007 őszi-téli férfiruha kollekciójával a szabadság szeretetét hirdeti, modelljei a rabságból kitörni vágyó katonák képmásai.
 
Benetton egyesült színei

Feketék, fehérek, sárgák. A Benetton cég színpompás plakátjain, tarka ruhákba bújtatott tarka modellek szerepelnek a tolerancia jegyében. A United Colors of Benetton szivárványos ruhái az összes bőrszínhez jól illenek, hiszen a cég filozófiája az elfogadás, a kultúrák tisztelete és megőrzése. Feladatai közül a ruhatervezés tűnik a legkevésbé fontosnak. Divatkampányai leginkább a bemutatás célját szolgálják, felhívják a figyelmet a társadalmat érintő kérdésekre. Az alapító tagok, Luciano, Giuliana, Gilberto és Carlo Benetton alapítványt és múzeumot hozott létre a hagyományok megőrzése érdekében, legújabb kampányuk pedig az állatvédelemre szólítja fel az embereket. Talán nem véletlen, hogy a plakáton különböző fajtájú majmok szerepelnek, utalva az emberiség őseire, a közös gyökerekre, mely ugyanaz minden rassz esetében. Korábbi kampányok során harcoltak az AIDS és a szegénység ellen, állandó témájuk pedig a szegény gyerekek megsegítése, a saját gyermek vállalása és elfogadó szellemben való felnevelése. Közben persze nem árt, ha ruhájuk minél vidámabb, színesebb, kényelmesebb – vagyis Benetton.
 
Megszépülten az egészségért

Valljuk be, valahol a táskánk mélyén lapul egy olyan rózsaszín toll, kitűző vagy picike plüssmackó, amilyet az AVON katalógusok hátulján reklámoznak. Nem mintha szükségünk lenne még egy tollra. De a rózsaszín szalag többet jelent holmi csinos kiegészítőnél: a mellrák elleni küzdelem jelképe. Szeptember utolsó hétvégéjén borult rózsaszínbe a Lánchíd, megannyi magyar híresség sétált végig a nem mindennapi fényárban, jelezve, szívükön viselik nőtársaik sorsát. Külföldön Elizabeth Hurley képviseli a nemes célt, minden erejével a nőket fenyegető veszélyre hívja fel a figyelmet. Hasonlóan tesz a divatvilág egyik legmeghatározóbb internetes oldala is. A net-a-porter.com Ralph Lauren tervezte ingnyakú pólókat kínál olvasóinak, melynek bevétele a Ralph Lauren alapította mellrák ellen küzdő alapítvány kasszáját gyarapítja.
 
De a kozmetikai készítményekkel nemcsak mások életét szépíthetjük meg, környezetünkért is sokat tehetünk. A természetes alapanyagokból készült termékek csomagolása is természetes, gyorsan és könnyen elbomló anyagokból készültek. A hazánkban is kapható Lush termékek, vagy az Amerikából egyre szélesebb körben elterjedt Aveda cég a környezetvédelmet tekinti a szépség mellett a legfontosabbnak. Termékeik és csomagolásuk a természetbe visszakerülve nincsenek arra szennyező hatással, valamint a fejlesztések során nem történnek állatkísérletek.
 
Tíz centivel az AIDS ellen

2005 Karácsonyára izgalmas és szokatlan könyv került a boltok polcaira – és valószínűleg sok férfiolvasó éjjeli asztalára. Az AIDS ellen küzd a különleges kiadvány, melyben 44 híres nő pózol, többnyire meztelenül. Egyetlen kiegészítőjük a kampány ötletadója, a Jimmy Choo luxuscipő gyártó cég által tervezett négy inch, vagyis 10 centiméter magas sarkú cipő, valamint a kampányhoz később csatlakozott Cartier cég egy-egy ékszere. A modellek között számos művész, celebritás és modell található. Néhány név, a teljesség igénye nélkül: Christina Aguilera, Paris és Nicky Hilton, Anne Heche, Elle McPherson, Serena Williams, Heidi Klum, Iman, Pamela Anderson, Tatiana Patiz, Victoria Beckham és a címlapon Kate Moss. A könyv árusításából származó teljes bevételt az Elton John AIDS Alapítvány számára utalták át, ahol az AIDS-szel fertőzött nőket és gyermekeket segítik.
 
A szőrme kiment a divatból

Mi az: Jennifer Lopez előszeretettel hordja, míg Pamela Anderson, ha szabad a gyenge szóviccel élnem, mellbedobással küzd ellene? A szőrme. A Baywatch-szépség mellett számos más színésznő küzd a valódi szőrmék viselése ellen, Charlize Theron 2004-ben lett az állatvédő egyesület, a PETA arca, Maggie Q, a Mission: Impossible 3 sztárja a PETA ázsiai szervezete számára forgatott reklámokat. Alicia Silverstone egyenesen az állati húsfogyasztás ellen kampányol, büszkén hirdetve vegetáriánus menük sorozatát. De a divatvilág főszereplői között is számos példa akad. Itt van például Janice Dickinson, akit eddig csak a topmodell kereső műsorból lehetett ismerni, mára a szőrmeellenes tüntetések élharcosává vált. Dita von Teese az ABC, vagyis az Animal Birth Control (állat születés-szabályozás) tanárnője a hirdetéseken. (Bár megjegyzendő hogy, Marylin Manson ex-neje a bundáiról  nem mondott le, pusztán az eleve halálraítélt állatkölykök megszületése ellen harcol.)
 
A PETA a lehető legjobb taktikát választotta az állatmentéshez: divattá avanzsálta. 1994-ben ind!) jelmondatú kampány, melynek modelljei a kor leghíresebbjei: Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Kate Moss, Christy Turlington, Elle McPherson. A Turn your back on fur!, azaz Fordíts hátat a szőrmének! kampány legújabb reklámjában a Boss modelljei szerepelnek, inkább meztelenül, mint szőrmében, nemrégiben pedig Sadie Frost szabadult meg ruhájától a szent cél, vagyis a szőrmeellenes reklámfotó érdekében. A PETA aktivistái azonban mindaddig tehetetlenek, míg a Roberto Cavallihoz hasonló divattervezők kollekcióiban a szőrme kiemelt helyet foglal el. Egyszer Victoria Beckhamről próbálták letépni a szőrmemellényt, mígnem kiderült, csak másolata a Cavalli-bemutatón látott darabnak, és egyetlen szála sem tartozott soha élő állathoz. Véres háború dúl a divatiparban, melynek élharcosai emberek, de halottai az állatok.
 
Megválogatott szerepek és szemetek

Hazánkban a nyáron indult útjára egy igen dicséretes kampány. Az egyszeri járókelő a metróban csodálkozhatott rá a bájos színésznő, Gryllus Dorka sztárfotójára, melyen hosszú uszályos, fémesen csillogó ruhát visel. Közelebbről szemügyre azonban valami nem stimmel. Az a ruha felettébb kényelmetlennek tűnik. És nem is biztos, hogy a legújabb filmje bemutatójára ezt vette fel a színésznő. Mégis többet ér a legdrágább nagyestélyinél, ezer kólásdobozból készült. Eszmei értékét az általa közvetített üzenet hordozza, a szelektív hulladékgyűjtés reklámozása. Gryllus Dorka mellett Till Attila, Tóth Gabi, Szilágyi Tibor és Kásás Tamás viselt újrahasznosítható öltözéket. A textíliák helyett náluk is műanyag kupakok, tömítőanyagok, gyümölcsleves- és konzervdobozok, pukkantós csomagolóanyagok szolgáltak alapanyagul. A ruhákat továbbra sem szánják rendeltetésszerű felhasználásra, inkább kiállításon és plakátokon folytatják eddigi feladatuk megvalósítását.
 
A madridi divathét: fellépés a divat okozta problémák ellen

Luisel Ramos 22 évesen vesztette életét. A kifutón. Ő nem tüntetett semmi ellen, nem harcolt nagyhatalmakkal, diktátorokkal, és legfőképpen, nem hirdette az egészséges életmódot. Halálát anorexia nervosa miatt bekövetkezett szívroham okozta. A nézők szeme láttára esett össze egy uruguay-i divatbemutatón, 2006 augusztusában. Az esemény hatására a madridi önkormányzat a szeptemberben rendezett divathét bemutatóira csak azokat a modelleket engedte kilépni a kifutóra, akiknek testtömegindex értéke elérte az egészséges kritérium alsó határát, a 18-at. Talán nem meglepő adat: a modellek 30 százaléka túl soványnak bizonyult. A divatvilág követelte szűkre szabott méretek gyakran a modelleket teszik legelőször tönkre, de az sem elhanyagolható szempont, hogy milyen hatással vannak a fiatal lányokra, vagy akár az érettebb nőkre. A spanyol fővárosi önkormányzat döntését a milánói vezetés is követte, de a modellügynökségek és a tervezők többsége tagadja a problémát. A lányok genetikailag kódolt tulajdonságának tartják a magas és vékony alkatot, mondván táplálkozásukhoz nekik semmi közük. A korábban bundáiért elmarasztalt Roberto Cavalli viszont felszólalt az anorexia ellen, csakúgy, mint Giorgo Armani. „Sosem kedveltem a csontsovány lányokat. Sosem küldtem őket a kifutómra.” – nyilatkozta. Donatella Versace pedig nemrégiben beszélt arról, hogy húsz éves lánya, Allegra, évekig szenvedett a betegségtől.
 
De honnan indul a soványság kultusza? A hatvanas években Twiggy volt az első, aki divatba hozta a vékonyságot, alakja azóta is elfogadottabb mérce, mint a bűvös 90-60-90. Ma Kate Moss testalkata az etalon, és ezen a felnövekvő modellgeneráció sem tud változtatni. A helyzet valóban aggasztó, a megoldáshoz a divatvilág radikális nézőpontváltása kell. Az első lépéseket a külvilág megteszi, a modellek titkon éljenzik, és talán a többi tervező is belátja végre, az egészséges testalkaton a ruhák is jobban mutatnak.
 
Bodor Katalin

1956 - 2016 divatbemutató a H...

Sajátos módon emlékezett az 56-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából a Hello Baby Bar.»»

Bemutatkozott Magyarországon ...

Az olasz fitokozmetikai világmárka végre Magyarországon is elérhető, már nem csak kozmetikákban! »»

Megérkezett a Yamuna forradal...

Különleges hatóanyagok, holisztikus szemlélet, kimagasló ránctalanító hatás, a hagyományos eljárások és a modern technológia ötvözete.»»

LEVI’SŸ FOTÓVERSENY

Többek között hazaviheted új kedvencedet is, az új 700-as farmert!»»

FashionTime on Facebook
123456»

Veszélyes henna

A henna és a lemosható tetoválások is veszélyesek lehetnek! »»

Fátylat rád!

Fátyol és fejdíszuralom a párizsi Haute Couture bemutatókon.»»

A fotók illata

Fényképek illusztrálta parfümök az Olfactive Studiótól!»»

KREA Workshop

2012 SS make-up trend»»

Darázsderék a divatvilágban

Nem tündérmese a homokóra forma!»»

Valentin-nap - szólóban

Na azért nem dől ám össze a világ! Nézd csak! »»