Kérlek várjál, a képek átméretezése folyamatban van...
fooldalhirekdivatferfidesignsminkfotokjatekforum

A társadalom „divatos" problémái

Mi a közös a műszőrmében, a minimum 18-as testtömeg indexben, a környezetvédelemben, a gyermekvállalásban és a háborúellenes propagandában? A divat. Nem azért, mert divatos volna kecsesen puffadt testtel, újrahasznosított ruhában, babakocsit tologatva béketüntetésen részt venni. Mára már nemcsak divatossá, hanem a divat céljává vált felhívni a figyelmet a társadalom egészét fenyegető problémákra. Íme egy korántsem teljes lista mindazokról, akik fontosnak tartják a környezetet, amelyben élnek.
 
 „Make fashion, not war”

Amikor először jártam a nagy őszi ruhavásáron a Syma csarnokban, a legutolsó darab a szerzeményeim között egy fehér póló volt, piros no war felirattal. Akkoriban kezdődött a háború Irakban, és bár nem sokat értettem a történésekből, a feliratos felső megragadta a fantáziámat. Azóta a lelkesedésem jócskán megcsappant, a póló mégis a mai napig kifejez számomra valamit a divat valódi mondanivalójából. Mert felületes dolog volna azt gondolni, hogy a divat haszontalan. A ruha nemcsak viselője alkatát mutathatja előnyösebbnek, vagy varázsolhatja rút kiskacsából gyönyörű hattyúvá. Az öltözék az önkifejezés legszéleskörűbb eszköze. A népviseletben a társadalmi hovatartozást fejezi ki, a nagyvárosokban véleményformáló erővel bír. Gondoljunk csak a hippikre. A színes, virágos ruhák a boldogság szimbólumai, a hosszú haj, főleg a férfiakon, lázadás a rövidre nyírt katonai viselet, és a katonaság minden következménye ellen. A nyakláncukon hatalmas békejel függött, a bő nadrágjaik, ingeik szabad mozgás engedtek viselőjüknek, kifejezve a véleményalkotás szabadságát is.
 
A hippi korszak lezárult, ahogy – szerencsére – a vietnámi háborúnak is vége lett. Ám a világ csak nem változik, új háborúk törnek ki, új fekete lyukak nyelik áldozataikat. De a divatvilág sem marad tétlen, az utca békeszerető embere mellett a divatdiktátorok is a háború ellen lázadnak bemutatóikon. Yohji Yamamoto 2007 őszi-téli férfiruha kollekciójával a szabadság szeretetét hirdeti, modelljei a rabságból kitörni vágyó katonák képmásai.
 
Benetton egyesült színei

Feketék, fehérek, sárgák. A Benetton cég színpompás plakátjain, tarka ruhákba bújtatott tarka modellek szerepelnek a tolerancia jegyében. A United Colors of Benetton szivárványos ruhái az összes bőrszínhez jól illenek, hiszen a cég filozófiája az elfogadás, a kultúrák tisztelete és megőrzése. Feladatai közül a ruhatervezés tűnik a legkevésbé fontosnak. Divatkampányai leginkább a bemutatás célját szolgálják, felhívják a figyelmet a társadalmat érintő kérdésekre. Az alapító tagok, Luciano, Giuliana, Gilberto és Carlo Benetton alapítványt és múzeumot hozott létre a hagyományok megőrzése érdekében, legújabb kampányuk pedig az állatvédelemre szólítja fel az embereket. Talán nem véletlen, hogy a plakáton különböző fajtájú majmok szerepelnek, utalva az emberiség őseire, a közös gyökerekre, mely ugyanaz minden rassz esetében. Korábbi kampányok során harcoltak az AIDS és a szegénység ellen, állandó témájuk pedig a szegény gyerekek megsegítése, a saját gyermek vállalása és elfogadó szellemben való felnevelése. Közben persze nem árt, ha ruhájuk minél vidámabb, színesebb, kényelmesebb – vagyis Benetton.
 
Megszépülten az egészségért

Valljuk be, valahol a táskánk mélyén lapul egy olyan rózsaszín toll, kitűző vagy picike plüssmackó, amilyet az AVON katalógusok hátulján reklámoznak. Nem mintha szükségünk lenne még egy tollra. De a rózsaszín szalag többet jelent holmi csinos kiegészítőnél: a mellrák elleni küzdelem jelképe. Szeptember utolsó hétvégéjén borult rózsaszínbe a Lánchíd, megannyi magyar híresség sétált végig a nem mindennapi fényárban, jelezve, szívükön viselik nőtársaik sorsát. Külföldön Elizabeth Hurley képviseli a nemes célt, minden erejével a nőket fenyegető veszélyre hívja fel a figyelmet. Hasonlóan tesz a divatvilág egyik legmeghatározóbb internetes oldala is. A net-a-porter.com Ralph Lauren tervezte ingnyakú pólókat kínál olvasóinak, melynek bevétele a Ralph Lauren alapította mellrák ellen küzdő alapítvány kasszáját gyarapítja.
 
De a kozmetikai készítményekkel nemcsak mások életét szépíthetjük meg, környezetünkért is sokat tehetünk. A természetes alapanyagokból készült termékek csomagolása is természetes, gyorsan és könnyen elbomló anyagokból készültek. A hazánkban is kapható Lush termékek, vagy az Amerikából egyre szélesebb körben elterjedt Aveda cég a környezetvédelmet tekinti a szépség mellett a legfontosabbnak. Termékeik és csomagolásuk a természetbe visszakerülve nincsenek arra szennyező hatással, valamint a fejlesztések során nem történnek állatkísérletek.
 
Tíz centivel az AIDS ellen

2005 Karácsonyára izgalmas és szokatlan könyv került a boltok polcaira – és valószínűleg sok férfiolvasó éjjeli asztalára. Az AIDS ellen küzd a különleges kiadvány, melyben 44 híres nő pózol, többnyire meztelenül. Egyetlen kiegészítőjük a kampány ötletadója, a Jimmy Choo luxuscipő gyártó cég által tervezett négy inch, vagyis 10 centiméter magas sarkú cipő, valamint a kampányhoz később csatlakozott Cartier cég egy-egy ékszere. A modellek között számos művész, celebritás és modell található. Néhány név, a teljesség igénye nélkül: Christina Aguilera, Paris és Nicky Hilton, Anne Heche, Elle McPherson, Serena Williams, Heidi Klum, Iman, Pamela Anderson, Tatiana Patiz, Victoria Beckham és a címlapon Kate Moss. A könyv árusításából származó teljes bevételt az Elton John AIDS Alapítvány számára utalták át, ahol az AIDS-szel fertőzött nőket és gyermekeket segítik.
 
A szőrme kiment a divatból

Mi az: Jennifer Lopez előszeretettel hordja, míg Pamela Anderson, ha szabad a gyenge szóviccel élnem, mellbedobással küzd ellene? A szőrme. A Baywatch-szépség mellett számos más színésznő küzd a valódi szőrmék viselése ellen, Charlize Theron 2004-ben lett az állatvédő egyesület, a PETA arca, Maggie Q, a Mission: Impossible 3 sztárja a PETA ázsiai szervezete számára forgatott reklámokat. Alicia Silverstone egyenesen az állati húsfogyasztás ellen kampányol, büszkén hirdetve vegetáriánus menük sorozatát. De a divatvilág főszereplői között is számos példa akad. Itt van például Janice Dickinson, akit eddig csak a topmodell kereső műsorból lehetett ismerni, mára a szőrmeellenes tüntetések élharcosává vált. Dita von Teese az ABC, vagyis az Animal Birth Control (állat születés-szabályozás) tanárnője a hirdetéseken. (Bár megjegyzendő hogy, Marylin Manson ex-neje a bundáiról  nem mondott le, pusztán az eleve halálraítélt állatkölykök megszületése ellen harcol.)
 
A PETA a lehető legjobb taktikát választotta az állatmentéshez: divattá avanzsálta. 1994-ben ind!) jelmondatú kampány, melynek modelljei a kor leghíresebbjei: Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Kate Moss, Christy Turlington, Elle McPherson. A Turn your back on fur!, azaz Fordíts hátat a szőrmének! kampány legújabb reklámjában a Boss modelljei szerepelnek, inkább meztelenül, mint szőrmében, nemrégiben pedig Sadie Frost szabadult meg ruhájától a szent cél, vagyis a szőrmeellenes reklámfotó érdekében. A PETA aktivistái azonban mindaddig tehetetlenek, míg a Roberto Cavallihoz hasonló divattervezők kollekcióiban a szőrme kiemelt helyet foglal el. Egyszer Victoria Beckhamről próbálták letépni a szőrmemellényt, mígnem kiderült, csak másolata a Cavalli-bemutatón látott darabnak, és egyetlen szála sem tartozott soha élő állathoz. Véres háború dúl a divatiparban, melynek élharcosai emberek, de halottai az állatok.
 
Megválogatott szerepek és szemetek

Hazánkban a nyáron indult útjára egy igen dicséretes kampány. Az egyszeri járókelő a metróban csodálkozhatott rá a bájos színésznő, Gryllus Dorka sztárfotójára, melyen hosszú uszályos, fémesen csillogó ruhát visel. Közelebbről szemügyre azonban valami nem stimmel. Az a ruha felettébb kényelmetlennek tűnik. És nem is biztos, hogy a legújabb filmje bemutatójára ezt vette fel a színésznő. Mégis többet ér a legdrágább nagyestélyinél, ezer kólásdobozból készült. Eszmei értékét az általa közvetített üzenet hordozza, a szelektív hulladékgyűjtés reklámozása. Gryllus Dorka mellett Till Attila, Tóth Gabi, Szilágyi Tibor és Kásás Tamás viselt újrahasznosítható öltözéket. A textíliák helyett náluk is műanyag kupakok, tömítőanyagok, gyümölcsleves- és konzervdobozok, pukkantós csomagolóanyagok szolgáltak alapanyagul. A ruhákat továbbra sem szánják rendeltetésszerű felhasználásra, inkább kiállításon és plakátokon folytatják eddigi feladatuk megvalósítását.
 
A madridi divathét: fellépés a divat okozta problémák ellen

Luisel Ramos 22 évesen vesztette életét. A kifutón. Ő nem tüntetett semmi ellen, nem harcolt nagyhatalmakkal, diktátorokkal, és legfőképpen, nem hirdette az egészséges életmódot. Halálát anorexia nervosa miatt bekövetkezett szívroham okozta. A nézők szeme láttára esett össze egy uruguay-i divatbemutatón, 2006 augusztusában. Az esemény hatására a madridi önkormányzat a szeptemberben rendezett divathét bemutatóira csak azokat a modelleket engedte kilépni a kifutóra, akiknek testtömegindex értéke elérte az egészséges kritérium alsó határát, a 18-at. Talán nem meglepő adat: a modellek 30 százaléka túl soványnak bizonyult. A divatvilág követelte szűkre szabott méretek gyakran a modelleket teszik legelőször tönkre, de az sem elhanyagolható szempont, hogy milyen hatással vannak a fiatal lányokra, vagy akár az érettebb nőkre. A spanyol fővárosi önkormányzat döntését a milánói vezetés is követte, de a modellügynökségek és a tervezők többsége tagadja a problémát. A lányok genetikailag kódolt tulajdonságának tartják a magas és vékony alkatot, mondván táplálkozásukhoz nekik semmi közük. A korábban bundáiért elmarasztalt Roberto Cavalli viszont felszólalt az anorexia ellen, csakúgy, mint Giorgo Armani. „Sosem kedveltem a csontsovány lányokat. Sosem küldtem őket a kifutómra.” – nyilatkozta. Donatella Versace pedig nemrégiben beszélt arról, hogy húsz éves lánya, Allegra, évekig szenvedett a betegségtől.
 
De honnan indul a soványság kultusza? A hatvanas években Twiggy volt az első, aki divatba hozta a vékonyságot, alakja azóta is elfogadottabb mérce, mint a bűvös 90-60-90. Ma Kate Moss testalkata az etalon, és ezen a felnövekvő modellgeneráció sem tud változtatni. A helyzet valóban aggasztó, a megoldáshoz a divatvilág radikális nézőpontváltása kell. Az első lépéseket a külvilág megteszi, a modellek titkon éljenzik, és talán a többi tervező is belátja végre, az egészséges testalkaton a ruhák is jobban mutatnak.
 
Bodor Katalin

1956 - 2016 divatbemutató a H...

Sajátos módon emlékezett az 56-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából a Hello Baby Bar.»»

Bemutatkozott Magyarországon ...

Az olasz fitokozmetikai világmárka végre Magyarországon is elérhető, már nem csak kozmetikákban! »»

Megérkezett a Yamuna forradal...

Különleges hatóanyagok, holisztikus szemlélet, kimagasló ránctalanító hatás, a hagyományos eljárások és a modern technológia ötvözete.»»

LEVI’SŸ FOTÓVERSENY

Többek között hazaviheted új kedvencedet is, az új 700-as farmert!»»

FashionTime on Facebook
«123456»

„Gyönyörű és tar Barbie...

Kopasz Barbie baba a daganatos kislányokért.»»

Magyar divattervezőről koppin...

Kate Spade Rómeó és Júliás könyvtáskáját már korábban "feltalálta" Szilas Rita!»»

Arckezelést kislányoknak?

13 év alatti lányokat vár egy angol szépségszalon!»»

Túl sok rongyod van?

10+2 szabály vásárlásmániásoknak!»»

Mutasd a cipőd, megmondom, ki...

Cipőnk stílusa sok dolgot elárul rólunk!»»

Hátrányból előnyt

Akár testi hibánk is lehet szexepilünk; a lényeg az optimizmus!»»