Kérlek várjál, a képek átméretezése folyamatban van...
fooldalhirekdivatferfidesignsminkfotokjatekforum

2011. május 13.

A helyemen vagyok…

- interjú Szabó Pálmával, a Sonia Produkciós Iroda vezetőjével.

Már régóta kerestük az alkalmat, hogy a mai magyar divatvilág egyik meghatározó alakjával - Szabó Pálmával - leülhessünk, és a szakmáról, az életéről beszélgethessünk. Eddig mindig lemondta a talákozót - a sok munkára hivatkozva - de most sikerült végre leülnünk egy kávé mellé.


Elfoglalt lehetsz, ha csak ilyen sokára sikerült összehoznunk ezt a beszélgetést!

Igen, szerencsére nagyon sokat dolgozunk, panaszra nincs okunk. De talán most, a 2011-es tavasz/nyári bemutatók után jöhet egy kicsit csendesebb, visszafogottabb időszak, amikor inkább a kommunikációs vonal fog a munkánkban erősödni. Meg aztán bevallom, mindig csodálkozva nézem, ha valakinek erős a személyes Pr-ja, hogy hogy van erre ideje. Én mindig mások Pr megjelenéseit szervezem, így nem marad idő az enyémre…ez most amolyan akasztják a hóhért helyzet…

Hogyan indult el az a pályán, aki mára túl van több, mint 300 divatbemutatón?


Jó lenne azt mondani, hogy mindig erre készültem, de sajnos ez nem így van. Először Szegeden -szülővárosomban - bölcsész tanári diplomát szereztem, később emellé egy ELTE-s másoddiploma is bekerült - de bevallom nem szeretek tanítani - és bár az egyetemen később 2 évig felkért, külsős oktatóként kommunikációt is oktattam - így keresgéltem tovább. Az élet ajándéka - amiért ma is hálás vagyok - folytán a 20–as éveim legelején Szegeden egy exkluzív fashion üzlet tulajdonosa lettem, ahol a magyar tervezői kollekciókat forgalmaztuk. Nagy nevekkel dolgozhattam már akkor, mint S. Hegyi Lucia, Zoób Kati, Anda Emília, az Orlando Collection vagy Náfrádi Márta. Innentől tudtam, hogy egész életemben a divat lesz a meghatározó elem. Rabul ejtett a kifinomultság, a szépség, és ennek rabja vagyok ma is. Elbűvölt a műfaj.


Voltál modell?  Hogyan jött a fashion show rendezés?


Bevallom, volt 1-2 alkalmas próbálkozásom modellként, de mindvégig tudtam, hogy az én helyem nem a kifutón van, hanem az irányítói, szervezői vonalon. Semmiféle exhibicionizmus nem szorult belém, ami jó, hisz nem késztet állandó szereplési vágy, nincs függésem ettől az energiától. 4-5 üzlettulajdonosi év után - miután bár a kereskedelmi vonalon is helyt álltam, de felismertem, hogy ez nem az, amit keresek, ami illik hozzám – a divatműfajban maradva hozzáláttam a saját produkciós ügynökségem felépítéséhez, megalakításához.


Kaptál ehhez segítséget?


Számottevőt nem! Persze, néha segítettek zenei anyagokkal, esetleg kisebb tanácsokkal, de igazából mindent magam tapasztaltam meg, építettem fel. Jártam az utam, ezt nem is lehetett másként, csak saját energiából, hiszen attól az enyém. Az első néhány év nagyon nehéz volt, de később beindultak a dolgok, működni kezdett, és működik már 13 éve. Úgy érzem, én most nagyon a helyemen vagyok.


Honnan jött a cégnév, Sonia Produkció?


Sonia Rykiel volt éppen a cégalapításkor a kedvenc tervezőm….a Vogue-t lapozgatva úgy gondoltam, hogy ez a Sonia név olyan jól hangzik. Elegáns, szofisztikált… így hát megtartottam.


Nagyon szép feladataitok, munkáitok voltak-vannak, számos bemutatótokon én is ott ültem a nézőközönség soraiban.


Igen, ez így van. Rengeteg bemutatót szerveztünk, rendeztünk eddig, a kétszemélyes Live Window Show-tól kezdve a 40 modelles nagybemutatóig, és csak nagyon kevés olyan cégnevet tudok mondani Magyarországon, akikkel nem tudtunk még együtt dolgozni, beleértve ebbe a magyar és külföldi kollekciókat is. Bennem óriási a szakmai alázat és az elhivatottság - engem a feladat, a kihívás éltet, minden felkérésnek nagyon tudok örülni. Már külföldi munkáink is vannak, ami külön jó érzést okoz. Erre a műfajra tettem az életem, és nem valószínű, hogy holnap szívsebész leszek vagy könyvtáros. Fontos számomra az állandó szakmai jelenlét, a megbízhatóság és  a hitelesség. Lényegesnek tartom, hogy figyeljük az európai mozgásokat, változásokat, ritmust, mert aki 10-20 éves energiákat használ - vagy azokra hivatkozik - könnyen hiteltelenné, megkérdőjelezhetővé válik. Fontos, hogy ezek valósággá váljanak végre itthon is! Szerencsére dolgoznak napi szinten az országban jó szakemberek, akik európai gondolkodásúak, érzékenységűek. Akik komolyan veszik a munkájukat, aktuálisak, naprakészek. Akik a hétköznapok szintjén is teljesítik a szakmában a feladatukat, akik hisznek abban, értenek ahhoz, amit csinálnak, kitartanak a nehezebb időkben is - az elmúlt 3-4 év ilyen például - és nem csak akkor, amikor jól mennek a dolgok! Gondolok itt tervezőkre, forgalmazókra, stylistokra, sminkesekre, fodrászokra. Kár, hogy itthon nagyon kevés ma a divatszakmában az igazán nagy lehetőség, felkérés, hogy megmutathassák mit tudnak, hol tartanak…


Mi az elvárásotok, és milyen a viszonyotok a modellekkel?


Ez vékony jég, és nehéz feladat. Először is nagyon fontos, hogy tartsuk az európai trendeket, tehát nagyon figyelünk az életkorra és a magasságra. Számomra fontos a megfelelő külső a megjelenésen túl, hogy jó emberi viszony alakuljon ki a modellek és köztünk, hiszen ők a munkatársaink. Tudom, hogy ez nem általános, de én próbálok rájuk figyelni, úgy, hogy a tekintély közben megmaradjon. Gyakran beülök hozzájuk a backstage-be beszélgetni, figyelem a gondolataikat - ha tanácsot kérnek, szívesen adok - hisz talán ők azok, akik egyszer továbbviszik, képviselik a szakmának valamelyik vonalát, ők a jövő.
Csapatmunka van, de nem demokrácia, ezt szoktam mondani. Minden vonatkozásban igyekszem velük korrektnek lenni. Cserében elvárom a kötelező ápolt – aktuális fashion - megjelenésen túl a megbízhatóságot, a szakmai alázatot, a fegyelmet. Ezek nékül nem működik.


Hogyan jött a cégbe a PR vonal?


Csak nagyon vékony szál választja el a bemutatókat a PR megjelenésektől, a kommunikációtól. Jött egy nagy fashion brand - Calvin Klein - akik felkértek a kommunikációs stratégiájuk kidolgozására. Ennek 3 éve, azóta is együtt dolgoznuk, de csatlakoztak mellé már más európai brandek is. Szervezünk sajtótájékoztatókat, exkluzív üzletmegnyitókat, koordináljuk a médiamegjelenéseket, aktivitásokat. Mindezt a fashion, illetve már a szépség szegmensben is.


Hogyan "képzed" magad?


Amikor nem a divattal foglalkozom, akkor is a divattal foglalkozom. Böngészem az interneten a divatkollekciókat, cikkeket, híreket, igyekszem elutazni a nemzetközi fashion kiállításokra, bemutatókra.


Hogyan telnek a hétvégék? Kikapcsolódás?


Egy budai faluban lakunk, kutyát sétáltatunk, vagy csak a teraszon ücsörgünk. Sokat olvasok, zenét hallgatok, igyekszem feltöltődni. Nem vagyok egy party kedvelő típus, többre becsülöm az otthonlétet, a nyugalmat. Emellett amikor csak tehetjük, utazunk. Lehetőleg jó messzire.


Úgy hallottam, jól írsz!


Köszönöm, ezt nem nekem kell talán megítélnem…de tény, hogy néhány évvel ezelőtt megjelent 2 verseskötetem… Sajnos, nem szeretek igazán írni - az introvertáltság miatt - bár a szeretteim mindig nyüstölnek érte, hogy folytassam. Meglátjuk.


Végezetül, mik azok a tulajdonságok, amiket nem kedvelsz?


Az agresszió, a céltalanság és a képmutatás. Ezekkel nem tudok mit kezdeni, igyekszem kerülni, kizárni az életemből az ilyen embereket, helyzeteket.


Mit teszel, ha mégis ezzel találod szembe magad?


Arréb megyek. Én nem vagyok egy "piaci alkat", nem veszem fel a kesztyűt, a civilizált megoldásokban, az elegáns hátralépésben hiszek!

Kovács Erika


1956 - 2016 divatbemutató a H...

Sajátos módon emlékezett az 56-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából a Hello Baby Bar.»»

Bemutatkozott Magyarországon ...

Az olasz fitokozmetikai világmárka végre Magyarországon is elérhető, már nem csak kozmetikákban! »»

Megérkezett a Yamuna forradal...

Különleges hatóanyagok, holisztikus szemlélet, kimagasló ránctalanító hatás, a hagyományos eljárások és a modern technológia ötvözete.»»

LEVI’SŸ FOTÓVERSENY

Többek között hazaviheted új kedvencedet is, az új 700-as farmert!»»

FashionTime on Facebook
1234567»

Vásárlás mindenekfelett

Önvizsgálat a boltkórosságtól a felüdülésig»»

Táncmesék Felnőtteknek

Balett kulisszatitkok a Mai Manó Házban»»

Normcore... Hogy micsoda?

A divatvilág szótárába új kifejezés került: normcore. Mi ez?»»

Tömegcikkek kontra designer-t...

Hogyan jutnak el a gondolatok az üzletek polcaira?»»

Elcsípni Valentint

Egy nap, felesleges giccs nélkül.»»

VÁGY

Divatfotó kiállítás januárban a Bálnában»»