2013. június 19.
Új trendek hódítanak az üzleti öltözködésben
Míg régen egyértelmű volt, hogy egy üzleti tárgyaláson kiskosztümben jelenjünk meg, ma már egyre inkább fellazultak az öltözködési követelmények az üzleti világban. Bedy Krisztina, az Avantgarde PR Kft. ügyvezető igazgatója megosztotta velünk öltözködési praktikáit, a legújabb trendeket, és azt, hogy hogyan öltözzünk fel helyesen egy üzleti tárgyalásra.
Milyen változásokat tapasztalt az üzleti öltözködés területén ügyvezető igazgatóként?
Bedy Krisztina: Beszivárgott a praktikum az üzleti életbe, és ma már kevésbé uniformizáltak ezek a viseletek. Partnereinken is azt látjuk, hogy a lazább stílust képviselik. Persze egy kreatív szakma képviselője másképp öltözködik, mint mondjuk egy banki menedzser, de már ezen a szakterületen is látszik a lazulás. A mi szakmánk szinte megköveteli az informálisabb öltözködést, ami kreatívabb gondolkodást enged meg. De azért még vannak olyan munkakörülmények, amelyek megkívánják a régi tradíciókat.
Hogyan válasszunk öltözéket egy meetingre?
B.K.: Ezt nagyban befolyásolja az, hogy kihez megyünk és mi az alkalom. Ha már nem először találkozunk az ügyféllel, akkor nagyobb lazaságot engedhetünk meg magunknak, mint az első találkozás alkalmával. De egy banki tárgyalásra teljesen más szettet veszünk fel, mint akkor, amikor egy TV csatornához megyünk. Az sem mindegy, hogy ki a tárgyalópartner. Számít, hogy férfi vagy egy idősebb nő, és hogy mi a nemzetisége. Például egy olasz ügyfél sokkal színesebben és divatkövetőbben öltözködik, mint egy német, aki az elegánsabb ruhákat preferálja, és nekünk is ehhez kel igazodnunk.
Mit kell viselnünk ahhoz, hogy egy csupa férfiakból álló tárgyaláson magabiztosságot sugározzunk?
B.K.: Először is, nem kell eljátszani a férfit, bátran lehetünk nők. Egy blúz szoknyával és egy szép cipővel elegendő ahhoz, hogy magabiztosan tudjunk tárgyalni. Az nagyon fontos, hogy ne csináljunk magunkból diszkólányt, mert azzal bizonyos célokat elérhetünk, de nem üzletiek. A férfiak egyébként sokkal megengedőbbek, mint a nők, akik bizony kritikusabbak. Nőként szeretjük kihangsúlyozni az adottságainkat, ami nem baj, hogyha azt a jó ízlés határain belül tesszük. Nem az a feladat, hogy szexisek és szépek legyünk, hanem hogy csinosak, és kellemes legyen a megjelenésünk. Eközött kell különbséget tennünk.
És mi a helyzet a sminkkel?
B.K.: Ha tetszik, ha nem, de sminkelni kell. Persze nem kell teljes esti sminkben megjelenni, de a kihúzott szem, szempillaspirál, pirosító és némi szájfény abszolút kötelező és elegendő. A hajunk mindig legyen ápolt, és kerüljük a csillogós kis csatokat, masnikat és a rózsákat. Amire sokan nem is gondolnak, azok a körmök. A túl rikító színek ugyanis nem keltenek jó benyomást. A halványabbakk, a barack, a bézs és a padlizsán megengedett, de ha mindenképp valami erős színt szeretnénk használni, akkor talán még a piros az, ami egyedül megengedhető az üzleti világban.
Kiegészítőkkel mennyire variáljunk bátran?
B.K.: Egy hosszú nyaklánccal nagyon könnyű feldobni egy egyszerű blúzt, s általában fülbevalót is hordok. Karóra viszont mindig van rajtam, mert egy elegáns darab hihetetlenül jól öltöztet, hogy szinte már másra nincs is szükségünk.
Vannak kedvenc divattervezői, akiknek a ruháit szívesen hordja?
B.K.: Most is épp egy magyar dizájner ruhája van rajtam, de a külföldieket jobban szeretem. Nagyon jópofa dolgokat készítenek a magyarok, de sajnos csak kifutóméretben gyártják a ruháikat, és nekem nincs ahhoz türelmem, hogy sokáig válogassak valamit, ami rám is jó. Külföldiek közül azokat szeretem, amelyek az anyag minőségével és a szabásukkal üzennek. Amin hatalmas márkafeliratok díszelegnek, azokat tudatosan kerülöm, mert ha kifizetek érte egy csomó pénzt, akkor a testem már ne legyen egy reklámhordozó felület. A Hugo Boss kollekcióit nagyon szeretem, a másik kedvencem pedig a Chanel, de az ára miatt azt inkább csak nézegetem.
Tudatosan öltözködik?
B.K.: Tudatosabban kellene, mert a megjelenésünk sugallja, hogy kik vagyunk, és hogy milyen céget képviselünk. A személyiségemből fakadóan nagyon szeretem a pirosat és az aranyat, de nagyon sok fekete és fehér ruha lapul a szekrényemben. A tudatosság inkább abban nyilvánul meg, hogyha egy fontos meetingre megyek a kollégáimmal, akkor előtte mindig egyeztetünk, hogy ki mit vesz fel. Egy olyan szakmában, mint a miénk, már az első perctől a kreativitást kell tükröznünk még az öltözködésünkkel is. Néha ezért egy kiskosztüm akár hiteltelenné is tehet bennünket.
Mik azok a ruhadarabok, amelyek nem hiányozhatnak egy tárgyalásokra járó nő szekrényéből?
B.K.: A ceruzaszoknya, fekete nadrág, fehér és kék ing, egy jó minőségű fekete körömcipő és a ballonkabát. De mint már mondtam, az üzleti világ egyre kevésbé uniformizált, a férfiak is egyre többször hagyják otthon az öltönyüket, nyakkendőiket, és sokszor farmerben jelennek meg egy-egy tárgyaláson. Ez talán azért lehet, mert a világ felgyorsult és fellazult az internettel, a social mediával, s egyre elterjettebb a tegeződés. Ezek a szabályok az öltözködésre is hatással vannak. És ami a legjobb ebben, hogy már a nőknél sem követelmény, hogy nyáron a negyven fokban is harisnyát vegyenek fel egy tárgyalásra.
Zsingor Tünde