Kérlek várjál, a képek átméretezése folyamatban van...
fooldalhirekdivatferfidesignsminkfotokjatekforum

2014. február 22.

Tömegcikkek kontra designer-termékek

Divatszerelmesként sokan nem vagyunk tisztában az imádott ruhadarabjaink evolúciójával, azzal, hogy miként lesz a tervekből valóság, hogyan jutnak el a gondolatok az üzletek polcaira.

A magyar tervezőknek (is) sokszor kell végighallgatniuk a számtalan méltatlankodást az árak, a minőség kérdésében, illetve rengetegszer teszik fel nekik a kérdést, hogy mi miért van, hogyan működik? Ennek az egész folyamatnak a megértéséhez és a teljes felvilágosodáshoz kicsit jobban bele kellene mászni az ipar DNS szerkezetébe, de talán disszertációírás nélkül is okosabbak lehetünk.

Magyar vs. külföldi

Azt még az elején le kell szögeznem, hogy a magyar és a nemzetközi körforgást nem szabad egy palettán említeni, szinte semmi közük egymáshoz... még... egy ideig... jó darabig... sokáig... sajnos...

Az egyértelmű, hogy a designer márkák magasabb árakkal és (elvileg) megbízhatóbb minőséggel dolgoznak, valamint egyedi méretezéssel, de mégis, hogyan határozzák meg az árakat?

Először is, Magyarországon még (valószínűleg már nem sokáig) az a standard helyzet, hogy a márkák évente 2 kollekcióval rukkolnak elő - egy tavasz-nyárival és egy ősz-télivel. Ez összesen maximum 100-200 ruhadarabot jelent. A kollekciók már egy évvel az aktuális szezonidejük előtt elkészülnek (mivel mi, magyarok is szeretnénk kicsit felvenni a nemzetközi körforgást, így ez alap), vagyis a márkák előre befektetnek. Az anyagokat, kellékeket külföldről szerzik be, viszont a legtöbben itthon varratnak. A nemzetközi alapanyagárak és az itthoni bérmunkáztatás már eleve kizárja az „olcsó” árkategóriát, de ráadásul itt jön még képbe az egyedi design, ami nem jön velünk szembe minden járókelőn. Az átlagos magyarázat: ha ki akarsz tűnni a tömegből, akkor annak ára van. Ez így önmagában persze nem állja meg a helyét. A designerek messze nem tudják felvenni a versenyt a tömegcikkekkel (persze nem is akarják és nem is céljuk). Az árkategória miatt nem lesz tömeggyártás, így nem lehet a költségeket lejjebb faragni, és nem lesznek havonta más darabok a boltokban - de minek is, hiszen arra van a konfekció. Ki tudja, hogy a tyúk volt előbb vagy a tojás...

Itt lehetne még ecsetelni a célközönséget, a márkapozicionálást – ami szintén nagyon sokat számít az árkalkulációban-, a 40-200%-os haszonnal dolgozó bizományrendszert (persze csak mert mindenkinek meg kell élnie valamiből…), ha nemcsak saját márkaboltról beszélünk, hanem designer üzletekben való árusításról is. De a lényeg a lényeg, hogy a designer ruhadarabok árai sokkal több pluszköltséget rejtenek magukban, mint a tömeggyártott cikkek.

A konfekció más tészta

Itt mondhatnék sarkalatos példákat is, de az egy külön lélegzet lenne. Szóval maradjunk az itthon szép nagy számmal fellelhető multi vagy franchise rendszerrel működő konfekciónál (H&M, New Yorker, Bershka, Promod, Mango, C&A és a többi számos plázalakó brand). Mivel a márkák, akik a világ minden tájára szállítanak, több százezres tételben gyártanak le egyetlen ruhadarabot, így teljesen máshogy néz ki ez a rendszer.

Itt azért halkan megjegyezném, hogy a mi kis hazánkba csak az úgynevezett „selejt” jut be és az sem időarányosan, mondván, hogy ide és még Kelet-Európa nagy részére, jó lesz az, ami az USA-ban, Németországban, Angliában, Franciaországban stb. nem kelt el. Csak az utcáról egy példa: ez az oka annak is, hogy a H&M évente megjelenő limitált szériás kollekciójából, melyet kooperációban gyárt egy neves tervezővel, márkával, celebbel (Versace, Margiela, Beckham...) körülbelül 2 nadrágot láthatunk 44-es méretben, egy turisták által közkedvelt téren, Budapest szívében. Szóval no comment...

A nem franchise módon működő konfekció (pl.: Street One, Tuzzi, Olsen, Livello) márkák úgynevezett kapszulás rendszerrel működnek, ami azt jelenti, hogy havonta jelennek meg „mini” kollekciókkal és az értékesítés is kicsit másképpen működik. Ha rangsorba kellene őket állítani, akkor valahol az átlag konfekció és a designer márkák között mozognak árban, minőségben, designban és célcsoportban. Az értékesítés az őket forgalmazó partnerekkel való, havonta történő előrendelésből, gyártásból és kiszállításból áll. Ők nem bizományrendszerben működnek, hanem inkább nagykerhez lehetne hasonlítani a stratégiájukat. Annyi különbséggel, hogy komoly szerződések szólnak az őket forgalmazható boltokkal a minimális rendelésről, az áru kihelyezéséről, az akciókról, az ajánlott fogyasztói árakról stb. Ők egy magasabb minőséget és designt képviselnek, de még mindig versenyképesek tudnak maradni a piacon. Mivel legtöbbjük szintén a Távol-Keleten gyárt és rengeteg a megrendelés, így az árak nem szöknek a plafonig.

Az árcímkék egyenes arányosságban változnak

Ha nagyobb egy márka forgalma, szélesebb körben tud teríteni, és lejjebb tudja tornázni az árait. A járulékos pluszköltségeket pedig szerencsésebben tudja elosztani (marketing, szállítás, fotózások stb…). Az átlagos konfekció márkák célcsoportjukat a designer brandeket favorizáló közönség alá pozicionálják, így nincs ütközés a fogyasztórétegek között, maximum súrlódás.

Összességében véve kemény üzlet ez az ipar mindegyik ágának, hol ezért, hol azért. Ki így, ki úgy, de rengeteg ember dolgozik azon, hogy mi vásárlók többnek és jól érezzük magunkat a hétköznapokban csupán annyival , hogy mi van rajtunk. A ruházatunk nem csak funkcionális, hanem személyiségkifejező is. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy konfekciót vagy egyedi tervezésű darabot  viselünk. A lényeg, hogy az öltözködés a személyes kisugárzásunk szerves része.

Sajben Renáta


1956 - 2016 divatbemutató a H...

Sajátos módon emlékezett az 56-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából a Hello Baby Bar.»»

Bemutatkozott Magyarországon ...

Az olasz fitokozmetikai világmárka végre Magyarországon is elérhető, már nem csak kozmetikákban! »»

Megérkezett a Yamuna forradal...

Különleges hatóanyagok, holisztikus szemlélet, kimagasló ránctalanító hatás, a hagyományos eljárások és a modern technológia ötvözete.»»

LEVI’SŸ FOTÓVERSENY

Többek között hazaviheted új kedvencedet is, az új 700-as farmert!»»

FashionTime on Facebook
«45678910»

Önvédelmi divat

Használd a divatot vészhelyzet esetén!»»

Őrült cipők

Mikor máskor, ha nem Halloweenkor viselhetnénk őket?»»

Szépnek mondott nő keresi hoz...

Segítünk, hogyan találd meg!»»

Provokatív pólók

Vicces vagy vakmerő?»»

’90-es frizurakészítés

Praktikus, bár ódivatú eszközök hajformázáshoz!»»

Rendet a ruhásszekrénybe!

Ne csak magadra adj, törődj a gardróboddal is!»»