Kérlek várjál, a képek átméretezése folyamatban van...
fooldalhirekdivatferfidesignsminkfotokjatekforum

2014. március 26.

Normcore... Hogy micsoda?

A divatvilág szótárába új kifejezés került: normcore. Ti szeretitek? Vagy… talán először szerintetek is tisztáznunk kellene, hogy mi is ez?

Fiona Duncen amerikai újságíró tolla által híressé vált elnevezés egyesek szemében az antidivattal egyenlő, a nemtörődömség netovábbjával, mások azonban a „szabadság” csillogásmentes megtestesülését látják benne - de ássunk a történet mélyére ítéletünk meghozatala előtt.

A sztori  visszanyúlik William Gibson dél-amerikai íróhoz és az ő regényéhez, a Pattern Recognitionhez (2003), azaz a Trendvadászhoz. 

  • „A normcore nem akarja, hogy a szabadság valaki legyen.”

Mégis mi a normcore?

Névtelenség, részletszegény design. Halkan lépdelő stílus, amelynek összetörhetetlen bástyája az önbizalom. Számos Harvardon készült tanulmány is kimutatta: melegítőben sétáló emberek jobban dúskálnak a magabiztosságban, mint a finom szőrmékben vonuló társaik. 

Vajon eltelt az idő a mutatós és olykor egy fikarcnyit kényelmetlen, de stílussal és tekintéllyel bíró dizájner darabok felett?

Ismerjük el, fontos ünnepelni egyéniségünket életünk minden napján, hol egy melegítőben, hol pedig a tökéletesen szabott tavaszi ruhánkban.

Valljuk be, első hallásra az azonosság világába lépés az egyediségtől túlfűtött világunkban igen bátor és még inkább ijesztő lépésnek tűnik. Kifejezetten ijesztőnek, hiszen körülöttünk mindenki csak kitűnni akar a tömegből és folyamatosan fél az eltűnés, az átlagossá válás fenyegető érzésétől. Az embereknek hosszú időbe telt megtalálni a saját egyéniségüket – már akinek sikerült - és ezután lépjünk vissza a sémához? Beilleszkedni, ahelyett hogy kiemelkednénk? Joggal gondolhatjuk: mintha minden a feje tetejére állt volna.

Félreértés történt?

A K-Hole csapata, azaz az aktuális és eljövendő trendekkel foglalkozó csoportosulás úgy gondolja, hogy félreértették az irányzatot, és a divatsajtó eltorzította azt.

„Kimerülés… Elfáradás abban a folyamatos „különlegesnek lenni” állapotban. Az emberek valóban belefáradtak, abba a helyzetbe, hogy különböznöm kell a körülöttem lévőktől.” Részben egyetérthetünk Emily Segallal, a K-Hole csapatának vezetőjével, tekintve hogy a fast fashion és a kiskereskedők egyre szorosabban tudják tartani a lépést a high fashion produktumaival, ami által az utca kifutóvá vált. A másik elhanyagolhatatlan tényező pedig a következő: a szubkultúrák még kevésbé tudnak létezni a márkák takarásában - egyes nemzetek saját jellegzetességei halványan köhögnek még egy utolsót, és átadják embereiket a tömeg brandeknek.

Ha teljesen egyetértenénk Miss Segal nyilatkozatával, akkor felmerül a kérdés, hogy trendzsákutcába jutottunk volna, ahol az önmegvalósítás az öltözködés által már nyűgöt okoz nekünk? Tényleg így lenne? Kötve hiszem, hogy a 21. században, ahol a lányok, ha tehetik divatbemutatókra sietnek, állandóan figyelgetik a stílusoldalakat a Facebookon, a Lookbookot böngészgetik, street stylokat lájkolnak és mindeközben keresnek valamit...

Mi lesz a vége? Egyáltalán mi van a jelenünkkel?

Az egyéniségüktől megtépázott tervezők üzleteiben semmitmondó, üres ruhák fognak várni ránk? (Például a Miumiu kifutóin már normcore-ra emlékeztető darabok néztek vissza ránk kacéran vagy fogalmazzunk úgy, hogy átlagosan - az 'irányzat' szellemének megfelelően.)

Ami pedig a jelenünket illeti, fájdalmas a tény, hogy sokan most gondolják Magyarországról - főleg magyarok - hogy „divatország” vagyunk, amikor a divat a nemdivat. Persze itt nem a Vogue értelmezésében vett normcore öltözködésről beszélünk, hanem az "igénytelen fordításról".

Átlagosak lehetünk, sőt kell is lennünk, de ettől függetlenül a stílusunkat nem szabad elveszíteni.

Makra Márta


1956 - 2016 divatbemutató a H...

Sajátos módon emlékezett az 56-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából a Hello Baby Bar.»»

Bemutatkozott Magyarországon ...

Az olasz fitokozmetikai világmárka végre Magyarországon is elérhető, már nem csak kozmetikákban! »»

Megérkezett a Yamuna forradal...

Különleges hatóanyagok, holisztikus szemlélet, kimagasló ránctalanító hatás, a hagyományos eljárások és a modern technológia ötvözete.»»

LEVI’SŸ FOTÓVERSENY

Többek között hazaviheted új kedvencedet is, az új 700-as farmert!»»

FashionTime on Facebook
«1234567»

A ruha teszi a partit!

Egyre több tematikus partyra kapunk meghívót, és ha a normál dress code is okoz fejfájást sokszor, akkor egy ilyen ...»»

Luxust a népnek!

Útikalauz stopposoknak és állandó kétkedőknek. Azoknak, akik azt hiszik, a metróállomástól sosem juthatunk el a...»»

Újromantika? Újromantika!

Gondoltátok volna, hogy századunkban újra értelmet nyer a romantika felfogása?»»

Nőideál az art deco idején

Az 1910-es évek vége és az 1920-as évek eleje úttörő volt a női egyenjogúság terén.»»

Vintage esküvő stílusbakik né...

Interjú Klenovszki Mimi esküvőszervezővel. »»

Formaruhák hetedhét országbó...

Ízelítő a világ formaruháiból»»