2010. december 9.
Egy kis logótörténet
Minden híres márka rendelkezik egy logóval, amiről megismerjük. Ezek legtöbbször kis, egyszerű képek, ám vannak olyanok is, amelyek jelképpé váltak. Cikkünkben a világ néhány leghíresebb márkájának logóját és azok történetét mutatjuk be.
A Nike logója nem más, mint a híres pipa, amely a görög győzelem istennőjének szárnyát mintázza. A designt 1971-ben alkotta meg Carolyn Davidson, a Portland Állami Egyetem grafikus szakának tanulója. Munkájáért mindössze 35 dollárt kapott. Carolynt a munkával Philip Knight, a cég egyik alapítója bízta meg. Érdekesség, hogy Knightnak eredetileg nem tetszett a logó, ám úgy gondolta, idővel megszokják majd a vásárlók. Később, amikor a Nike nemzetközileg elismert sportmárkává vált, Knight egy gyémántból készült gyűrűvel és egy borítéknyi Nike-részvénnyel fejezte ki háláját Davidsonnak.
Az Adidast 1948-ban alapította Adolf Dassler, miután apja cégét, a Gebrüder Dassler Schuhfabrikot kettéosztották. A cég eredeti neve az alapító nevéből Addas volt, néhány hónappal később váltottak a már jól ismert Adidasra (Adolfot barátai hívták Adinak). A három csíkot, amely a cég logójában szerepel, egy finn sportszergyártótól, a Karhu Sportstól vásárolták az ötvenes években. A három csík eredetileg a márka népszerűségét volt hivatott jelképezni három különböző kontinensen.
Adolf Dassler bátyja, Rudolf ugyanakkor a Puma márka megalapítójaként vált híressé. A céget eredetileg Rudának hívták. A márka első logója, amelyet maga Rudolf tervezett, nem hasonlított a mostanihoz. A jól megszokott ugró pumás logó csak a hatvanas évekre készült el.
A Gucci divatházat Guccio Gucci alapította 1921-ben Firenzében. Hat gyerekének egyike tervezte a híres, egymással átfedésben lévő G betűket ábrázoló logót 1944-ben. Ugyanakkor a betűk nemcsak a nevet jelölik, hanem két kengyelt formázva arra emlékeztetnek, hogy Guccio Gucci lovaglófelszerelés-kereskedelemmel kezdte pályafutását.
A Givenchy márkanév 1952-ből való, Hubert James Marcel Taffin de Givenchy nevéből ered. Ma a cég parfümöket, ruhákat és ékszereket is forgalmaz, logója pedig egyszerre letisztult és mutatós. Az alapja négy G betű, amelyek egy négyzetet formáznak. A Givenchy logója a kelta ékszerekre hajaz, amelyeknek hasonlóan bonyolult felépítésük volt.
A Frankföldről San Fransiscoba emigráló Levi Strauss 1853-ban alapította a Levi Strauss&Co.-t, New York-i textilüzletük nyugati parti kirendeltségeként. 1870-ben már farmeroverálok forgalmazásával foglalkoztak, 1920-ban pedig megjelentek a ma is ismert farmernadrágok. A cég első logója 1886-ban tűnt fel és a köztudatban csak „a két lovas márkaként” élt, köszönhetően a képen szereplő két lónak, amelyek egy farmernadrágot próbáltak széttépni. A legenda szerint egyszer egy mozdonyvezető két vasúti kocsit kötött össze a farmer segítségével és gond nélkül tette meg az utat az állomások között.
A Louis Vuitton divatház 1954-ben nyílt meg és azóta is híres prémium minőségű termékeiről. A cég logója a márka kezdőbetűin alapul, megvalósításában pedig a stilizált japán virágmotívumokra hajaz.
A Lacoste komoly tradíciókkal rendelkező márka, logója - a kis zöld aligátor - mindenki számára ismert a divatvilágban. Az eredeti céget Jean Rene Lacoste alapította 1933-ban. Akkoriban teniszpólók árusításával foglalkoztak, Jean René pedig - lelkes teniszezőként - az aligátor nevet érdemelte ki magának. A logó eredetileg viccnek indult: egyik barátja rajzolta a teniszezőnek a kis krokodilt, ami aztán a márka védjegyévé vált.
A Fendi-logó F betűit sokan hasonlítják puzzlehöz. A Fendi-házaspár cégének Karl Lagerfeld tervezte meg a logót, amelyet azóta a cég összes termékén (ruhákon, övcsatokon, táskákon, napszemüvegeken, stb.) használnak.
A Chanel logója két, egymásnak háttal álló, egymásba lógó C betű. A híres logót 1925-ben ismerhette meg a divatvilág, az ikonikus Chanel #5 parfüm üvegén szerepelt először. Ezután a cég összes további termékén is helyet kapott. A történetéről megoszlanak a vélemények: az egyik verzió szerint Mikhail Vrubel volt az, aki 1886-ban két patkó segítségével megalkotta a modern Chanel-logó koncepcióját. Egy másik történet szerint a két patkó csak a szerencsét szimbolizálja, és nincs köze a divatmárkához. Abban azonban legtöbben egyetértenek, hogy a két C betű az alapító Coco Chanel nevének kezdőbetűit jelöli.
A Calvin Klein márkát 1942. november 19-én alapították meg. Ekkor született a logó is, de valamilyen okból kifolyólag csak harminc évvel később, a tervező első farmerkollekciójával együtt vált publikussá. A logót eredetileg minden nadrág farzsebére elhelyezték. A két betű - CK - könnyen megjegyezhető és röviddel bemutatása után már nem csak a márkát, de annak különböző kollekcióit is jelölte. A sötét betűk a haute couture-vonalat jelölik, a szürke logó a mindennapi ruháké, míg a fehér betűk a sportruhákra kerülnek.
A Hermès az egyik legnagyobb francia tervezőcég, neve egybeforrt a kifogástalan, első osztályú stílussal. Logója egy lovat és egy szekeret ábrázol, azt jelképezve, ahogy a márka a változó időkkel együtt fejlődött.
A Burberry Porsum története 1856-ban kezdődött, amikor Thomas Burberry megnyitotta első készruha-üzletét. A tervező egy új technológiát talált fel, amelynek segítségével vízálló anyagból - gabardinből - készült esőkabátokat és katonai ruházatot gyártott. 1901-ben a Burberry-től már nagyon sokan rendelték ezeket a ruhákat, ő pedig új logóját nyomta rájuk, amelyen egy páncélba öltözött lovag látható "Porsum" feliratú zászlóval.
A Versace logóját szimbolikája a görög mitológiához köti, hiszen a gonosz Medúza kígyófejét mintázza. Azt a fejet, amellyel a szörny kővé változtatott bárkit, aki belenézett a szemébe. A logót 1978-ban alkotta meg Gianni Versace, akiről köztudott volt, mennyire szerette a klasszikus témákat. A Medúza így a lehető legjobb választás volt, mivel a tervező szerint a végzetes vonzerőt testesítette meg.
Forrás, fotók: millionlooks.com