Divat a bíróság küszöbén – I.
Ha fellapozunk egy divatlapot vagy beütjük a keresőbe kedvenc márkánk nevét, általában a szívünket megdobogtató szépséges ruhaköltemények után kutatunk, esetleg személyre szabott ötletek felbukkanásában bízunk. Azzal már kevésbé foglalkozunk, hogy a kiszemelt termék előállítása, marketingje vajon megfelel-e a törvényi előírásoknak, a kimondatlan erkölcsi és etikai normáknak.
Most ezzel kapcsolatban készítettünk egy cikksorozatot. Íme, az első rész!
Egy csók provokatív ereje
Ki gondolta volna, hogy a római katolikus egyház és egy ruhákat forgalmazó cég valaha összetűzésbe kerül egymással, méghozzá egyetlen fotó miatt? Az olasz gyökerekkel rendelkező Benetton cég ugyan mindig is a merész, de valódi üzenetet hordozó gondolkodásáról volt híres, tavaly azonban a Gyűlöletmentesség (Unhate) elnevezésű kampányában megjelentetett képével igencsak felbosszantotta a Vatikánt.
A kampány címe Unhate, ami magáért beszél, a Benetton tervezői azonban nem éppen keresztényi aspektusból közelítették meg a mottó üzenetét. A fotómontázson ugyanis XVI. Benedek pápa és a kairói imám csókja látható. A plakát megjelenését követően a Vatikán pillanatokon belül véleményt nyilvánított: kemény szavakkal illette a céget, „elfogadhatatlan provokációnak” minősítette a képet, és azzal fenyegetőzött, hogy hatósági útra tereli az ügyet. A Benetton nem várt a perre, a békesség kedvéért inkább bocsánatot kért és haladéktalanul visszavonta a reklámplakátot.
Az olasz cég egyébiránt több híres politikus csókjával próbálja megpecsételni a világbékét, a Vatikán azokat figyelemre sem méltatta. Úgy tűnik tehát, hiába azonos a két fél - világi és vallási - célja a különbözőségek elfogadása és társadalom egységessége érdekében, a megvalósításhoz vezető úton egymással összeférhetetlen eszközök ütköznek, és valamelyik félnek mindig engednie kell.
Pesti Zora
Fotók: medianewsinpics.com,
itapecerica.com