2012. április 26.
Divat a bíróság küszöbén - VI.
A divatot nem a celebek teremtik.
Előzmények: Gyulai Natália magyar divattervező 1997-ben bemutatta a „szalagos” kollekcióját. A Nati 100% Pure Idea 2006-ban szerzői jogvédelmet kapott. A jogvédelem ebben az esetben azt jelenti, hogy a Gyulai Natália által megtervezett és megalkotott szalagruha egyedi iparművészeti alkotás, és 2006 óta „szellemi termék-lopásnak” minősül, ha valaki lemásolja azt. A Sugarbird celeb tervezője azonban mindezt figyelmen kívül hagyta 2009-ben.
Zimány Linda ugyanis olyan ruhával szeretett volna divattervezőként hírnevet szerezni magának, amiről később a Magyar Iparművészeti Lektorátus megállapította: „a Sugarbird terméke kimeríti a Nati 100% Pure Idea szalagruha másolatának fogalmát”.
A jogszerű döntés következménye, hogy a Sugarbird termékét be kellett vonni, gyártását pedig le kellett állítani. Zimány Linda azzal védekezett, hogy ő külföldről inspirálódik és a szóban forgó ruhához is a Burberry modellek adták az alapötletet.
V. Csonka Hedvig, a magyar Sugarbird márka alapítója elismerte, hogy a nemzetközi példát követve gyakran ő is celebeket kér fel egy-egy kollekció megteremtéséhez, és nem áll szándékában magyar tervezőknek keresztbe tenni. Miután számára is nyilvánvalóvá vált, hogy a Nati szalagruha védett termék, leállította a lemásolt ruha gyártását.
A Sugarbird a negatív hírverés ellenére továbbra is számít a magyar hírességek munkájára, Zimány Linda mellett ugyanis Dukai Regina, Bódi Sylvi, Debreczeni Zita és Horváth Éva is együtt dolgozik a brand építésén.
A cikksorozat első, második, harmadik, negyedik és ötödik részét itt olvashatod el.
Pesti Zora
Fotók: velvet.hu,
infashion.hu