2011. január 22.
Szürke minden mennyiségben
Szürke. A hamu, a köd, a csend, a minőség, az időtlenség és az idei őszi-téli férfi divat színe. A szürke korántsem unalmas vagy semleges. Bizonyos értelmezések szerint az alkotó szellemű embereket inspirálja. A divattervezők márpedig pont ilyenek.
Az előrejelzéseknek megfelelően ugyanis az előző szezon mintegy folytatásaként az állandóság színe mindenhol megjelenik a férfi divatban. Legyen szó kabátokról, öltönyökről vagy pulóverekről, a szürke sötét, világos, fényes és tone-in tone árnyalatokban is megtalálható. Lássuk!
Világosan látszik...
...hogy bár a szürkéről sokan a sötétségre asszociálnak, egy világosabb árnyalat könnyen feldobhatja a borongósabb napokat. Neil Barett laza öltönye például kifejezetten vidám darabnak számít az ötletesen rávarrt, szintén szürke árnyalatú geometriai mintáktól. Hasonlóan a leghalványabb vonalat követi Calvin Klein ezüstös benyomást keltő öltönye és a Dsquared2 farmer-póló összeállítása is.
Kifinomult középtónus
Hiába tartják a szürkét semleges színnek, ha jobban belegondolunk, megszámlálhatatlan árnyalata van. Még mindig a világosabb vonalon maradva, mégis kicsit másképp találkozhatunk a szürkével Gianfranco Ferré kifutóin vagy példuál Alexander McQueen formabontó darabjain, de Ermenegildo Zegna összeállítása a középtónusok kifinomultságát bizonyítja.
Az elegáns sötétség
A sötét árnyalatok általában eleganciát sugároznak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a Ralph Lauren őszi-téli kollekciójából válaszott öltöny mellett a stílusában sokkal lazább Burberry Porsum öltözet és az egyedi Viktor&Rolf összeállítás is hasonlóképp megállja a helyét egy smart casual rendezvényen.
A keveredés nem káosz
Persze korántsem muszáj letennünk a voksunkat csupán egy szürke árnyalat mellett. A 2010-es őszi és téli férfiöltözeteket bemutató showkon számos tervezőnél megfigyelhető a világos és sötét tónusok együttélése. A Banana Republic például egy halványabb nadrágot párosított egy sötétebb kabáttal. Hasonló a DKNY megoldása is, míg Phillip Lim éppen hogy fordítva, a sötétebb árnyalatot a nadrághoz használva a lábakra helyezte a hangsúlyt.
Szín a színben
Vagyis tone-in tone. Ezt a kifejezést használjuk arra, amikor egy azonos szín többféle árnyalatát használjuk fel egy-egy összeállításban vagy akár egy ugyanazon ruhadarabban. Erre is számos példát találhatunk az őszi-téli bemutatókon. A Burberry Porsum például egyenesen három teljesen eltérő tónust tett egymás mellé. A középszürke tunika mellé egy kékes árnyalatú nadrágot és egy szénszürke kiskabátot választottak. A Comme des Garçons egy kevésbé bátor összeállításban egy azonos színű zakó-nadrág pár alá egy többféle szürke felsőt adott modelljére, míg a D&G megszámlálhatatlan árnyalattal kísérletezett.
Szintén az árnyalatokkal játszottak a Louis Vuittonnál, hiszen ebben az összeállításukban nem csak a nadrág és a felső tér el el hangyányit tónusaiban, de a zakón látható betétek is más árnyalatú anyagból készültek. Marc Jacobs egyébként saját kollekciójában is alkalmazta a tone-in tone-t, ebben az összeállításában például háromféle szürkét különböztethetünk meg, akárcsak Ermenegildo Zegna öltönyös szettjében.
Ezüstre hajazva
Nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy a szürke nem más, mint a nemes ezüst matt változata. Nem csoda tehát, hogy ha a szürke színt fényes anyagokkal párosítjuk, akkor a ruhadarabok némiképp az ezüst csillogására hajaznak majd. Megfigyelhetjük ezt például Calvin Klein őszi-téli kollekciójának több darabján vagy ezen a Giorgio Armani nadrágon is.
Fotók: style.com