A fekete filozófia
Yohji Yamamoto világa
Filozófia, japán szellemiség és avantgarde. Yojhi Yamamoto japán divattervező elrugaszkodik az aktuális trendektől, célja az önkifejezés. Alkotásaival az öltözködés lényegébe hatol, a mindennapi viseltet nem mindennapi mondanivalóval ruházza fel. A hozzá hasonló gondolkodásúak hamar őszinte rajongóivá válnak.
Kollekciók és díjak
Yohji Yamamoto jogászként végzett a tokyo-i egyetemen, de érdeklődése hamar a divat felé fordult. Nem hiába, a Bunkafukoso Gakuin divatiskola elvégzésével egy időben megkapta első díjait. 1997-ben, éppen harminc éve mutatta be az első női ruhakollekcióját Tokyoban, Y’s márkanévvel, mely azóta sem változott. A nyolcvanas években meghódította Párizs és New York divatvilágát, bemutatta első férfiruha kollekcióját is.
A szigorú kritikusok már munkássága elején díjakkal halmozták el. Az amerikai Fashion Editor’s Clud Awardot eddig összesen háromszor, a japán Mainichi Awardot kétszer kapta meg, 2006-ban pedig japán becsületrend „Lila Szalagos Medáljával” tüntették ki. Valamint ő az egyetlen japán tervező, aki a francia kulturális miniszter Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres díjában részesült.
Tehetségét más tervezők és művészek is elismerik. Márkája, az Y’s, olyan rajongót tudhat maga mellett, mint Donna Karan. Valamint számos film és színházi előadás jelmezét is ő tervezte, ezek közé sorolható a Takeshi Kitano rendezte A bábok, vagy a bejrúti Wagner: Trisztán és Izolda, illetve a lyon-i Puccini: Pillangókisasszony operaelőadás.
Y-3
2002-ben közös női ruha kollekciót mutatott be az Adidas céggel. Ezt követte a méltán nagy sikert aratott Y-3 kollekció, 2003-ban. Ezzel kezdetét vette a sportruházat egy új irányzata, szokatlan, már-már furcsa szabásvonalakkal, anyagban bővelkedő fazonokkal. Ennek ellenére a társulás korántsem volt veszteséges egyik fél számára sem. Sőt.
A legújabb ruhákat, kiegészítőket a kényelem, a puha szövetek, a kötött anyagok, vagy éppen a fényes felületek jellemzik, egy csöppnyi futurisztikus színezettel. Szó szerint is színezettel, hiszen Yamamoto az Adidas számára bátran használja a kék és a zöld árnyalatait, ezüstöt, pirosat, narancssárgát, bordót, a monokróm együttesek mellett. De csak a színekkel játszik, az óriási sálak, végtelenül hosszú lábszárvédők, harisnyák, magasan sliccelt szoknyák és bő nadrágok nélkülöznek minden feleslegek mintát vagy díszítést. Egyedül az Adidas három csíkja, és az Y-3 logó tűnik fel a legkülönbözőbb helyeken. A már megszokott módon ezek is óriási méretben uralják az öltözéket.
Y’s Mandarina
2006 nyarán táskák és kiegészítők tervezésére vonatkozó szerződést írt alá az olasz Mandarina Duck divatcéggel. Ebből született az Y’s Mandarina, a funkció és a szépség gyermekeként, kifinomult, városi eleganciát képviselő táskákkal. Meghökkentő, ikonikus darabok teszik még érdekesebbé a kollekciót, mint például a táska-miniszoknya, vagy a régi idők táskarádióját idéző zsebként csatlakoztatható laptáska.
Optimista feketeség
Saját kollekcióit az eltúlzott sziluettek jellemzik, palettája komor. A divatbemutatóin felvonuló modellek mégsem keltik gyászmenet látszatát. Yamamoto szenvedélyes életszeretete sugárzik a lengő szoknyákból, bohém fejkendőkből, a becsempészett fukszia, kék vagy drapp kabátkákból, játékos pöttyökből. Az öltönyei decensek, lezserek, mintha az utolsó pillanatban magára rángatta volna a modell, nem törődve a lógó cipőfűzővel, rosszul betűrt inggel, folyton lecsúszó nadrággal. Mégis szigorú rend uralkodik a kifutón, minden darab üzenetet hordoz. A piros, keresztbe húzott csíkok a kényszerű fogság képzetét keltik, a bő zsebek a fűzött szárú nadrágokon háborús egyenruhához hasonlítanak. Az otthonától távolra szakadt katona szabadságvágyát az utánuk felvonuló szürke, kék majd fehér öltönyök teljesítik be. A fazonok a színekkel összhangban egyre letisztultabbak, a kezdeti reményvesztett hangvételen eluralkodik a harmónia. A tiszta fehér öltönyök egy angyal megjelenésének illúzióját kölcsönzik a kifutóra, a ruhákat díszítő repülő sas a szabadság új reményét hozza el.
Yamamoto sötét tónusú színvilágát, lázadó szabásvonalait leginkább egy avantgárd művész ruhatárában lehetne elképzelni. Olyan művészében, aki fittyet hány a konvenciókra és a tömegízlésre. Olyanéban, aki igazán szereti a saját, szabad életét.
Bodor Katalin
Fotó: trek-japon.com
blogs.chron.com
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is:
|
Horváth Lívia Délia |
|
2009-12-05 |
"1997-ben, éppen harminc éve mutatta be az első női ruhakollekcióját Tokyoban"
elírás,1979-ben |