Roberto Cavalli
Tömény kacérság, burjánzó életöröm, maximális csábítás. Ez jellemzi Roberto Cavalli ruháit. A divattervező többször hangoztatta, hogy ő a legnagyobb művésztől, magától a természettől nyer ötleteket. Ennek megfelelően védjegye a feltűnő állatminta, valamint egzotikus virágmintákat is szívesen alkalmaz kreációin. A divatház jelképe pedig a kígyó, hiszen Cavalli számára ez az állat szimbolikus erővel bír. A túlzásokkal jól operáló, stílusáról könnyen felismerhető Cavalli mindig a luxus érzését igyekszik felkelteni (szőrmét is sűrűn használ) és vallja, hogy egy ruha megváltoztathatja az életedet.
Rövid életrajz
Roberto Cavalli 1940-ben született Firenzében. Nagyapja a festőművész Guiseppe Rossi, apja pedig szabó volt. Karrierje a helyi művészeti iskolában kezdődött, ahol textilfestést tanult. Saját nevével fémjelzett cégét a '60-as években alapította, az első divatbemutatóját pedig 1972-ben tartotta a firenzei Pitti-palotában. Ekkor szabadalmaztatta a nyomtatott bőr technológiáját. Debütáló kollekciója is bőrdarabokból összevarrt patchwork ruhákból állt, amelyekkel nagy sikert aratott, tulajdonképpen az olasz beat nemzedék népszerű darabjai lettek ezek a bőr és farmer kombinációjú ruhák. Első sikerekor Cavalli alig múlt 30 éves. Tíz év múlva feleségül vette Eva Düringert (egykori Miss Universe helyezettet), aki a kifutón is bemutatott már pár Cavalli ruhadarabot. Az esküvő után a divattervező beiktatott egy kis pihenőt az életébe. Olaszország legjobb versenylótelepének tulajdonosaként pár évig csak a versenylovakért élt, de aztán 1994-ben kőmosott farmerjaival visszatért a divatiparba. Ebben az évben három luxusüdülőhelyen nyitott butikot, 1999-ben pedig New Yorkban.
Mit tervez?
A 6-14 éves korú gyerekeknek szól a Cavalli Angels&Devils, a fiataloknak a Just Cavalli (1998-ban hozta létre), a férfiaknak a RG Meanswear, a Roberto Cavalli Class pedig férfi és női ruhákat egyaránt tartalmaz. A felsorolásból nem maradhat ki a Roberto Cavalli Pets vonal sem. Ezen kívül tervez szemüvegeket, órákat és különböző kiegészítőket is, valamint a parfümgyártásban is kipróbálta magát. A 2002-es Serpentine nevű, arany színű illatának csomagolására például a divatház jelképe, a kígyó került; ez és az arany falevél szimbolizálja, hogy az üvegben csábító illat rejlik. Roberto Cavalli a H&M-nek is tervezett egy kis kollekciót (természetesen többnyire állatmintás darabokat), ezáltal olyan országokban is elérhetővé váltak ruhái, ahol nincs is butikja. 2005. decemberében ő tervezte a LG U8360 borítását. Ezen kígyó-, zebra- és párducmintás, limitált kiadású mobiltelefonok ára kb. 250 ezer Forint. A Vogue moszkvai kiadásának indulási jubileumára állatmintás Matrjoska babát, a Coca Cola Light-nak pedig különleges üvegpalackokat tervezett.
Kiknek?
Roberto Cavalli tehát egyáltalán nem a visszafogott stílusáról híres, így még a sztárok közül is csak a merészebbek viselik a kreációit. Persze neves esemény, díj-átadó nem múlhat el egy-két Cavalli ruhakompozíció nélkül. A tervező ruháit olyan híres hölgyek hordják szívesen, mint Madonna, Sharon Stone, Demi Moore, Catherine Zeta-Jones, Jennifer Lopez, Gwyneth Paltrow, Beyoncè Knowles, Charlize Theron, Victoria Beckham, Lindsay Lohan, Kate Hudson, Diane Kruger és Kate Moss (egy kis érdekesség: 2006 tavaszán először Cavalli alkalmazta a modellt annak drogügyletei után). A férfiak közül pedig Lenny Kravitz, Bono, Bon Jovi, Elton John. Énekesek fellépőruháit is szívesen tervezi meg: Shakira (Oral Fixation), Christina Aguilera (Back To The Basic) és a Spice Girls (2007-es világ körüli) turnéjára is Cavalli tervezett kosztümöket.
Budapest és a világ
Első butikjának helyszíne Saint-Tropez volt, majd nagy sokára 2008. novemberében (negyvenhetedik üzletként) Magyarország fővárosában is megnyitotta a Roberto Cavalli Boutique Budapest névre hallgató üzletét. Ez az első kelet-európai kirendeltsége, emiatt a tervező személyesen jelent meg az Andrássy úti üzletben, ahol 260 négyzetméteren árusítják a ő tervezéseit. A 2002-es év designere díjat megkapó divattervezőnek Magyarországon kívül majdnem 50 országban kaphatóak a ruhái. Sikere egyértelmű. 2003-ban a cége 289 millió eurós forgalmat bonyolított le. Nemrégiben pedig kávézót nyitott Firenzében és Milánóban is. Életének minden területén a luxust képviseli.
Hivatalos weboldala: www.robertocavalli.com
Kató Iringó
Fotók: 4.bp.blogspot.com,
dailystab.com,
daylife.com,
fanpop.com,
goudmagazine.files.wordpress.com,
harpersbazaar.com,
hautfashion.com,
nymag.com,
static.onesourcetalent.com