2009. július 5.
CELINE
A divat bolygólyáról elszabadult az örök szenvedély legendája. Az első jelenkori luxus márka, a Celine hű marad a sikkes, párizsias és előkelő megjelenéshez.
Egy intuitív asszony álma
A második világháború végén alakult meg az első kortárs luxus márka, a CELINE. A tervezőnő, Céline Vipiana azok közé a legendás asszonyok táborába tarozik, aki a személyiségével és dinamizmusával hatalmas energiát adott a márkának. 1945-ben, a világháború után minden vakmerőségével gyerekcipőket mintázott felvillanyozott hangulatban, holott előtte nem volt a tarsolyában semmi tudás. Csak mesterien megérezte az útját, melyen éles tekintettel, határozottan a vele született ízléssel elindult. Támaszkodva a családi üzemre, kis elegáns modellek gyártását javasolta az előkelő negyedek csemetéinek számára. Nem tudta még, hogy tudás és tapasztalat nélkül hogy fog ez menni, de mégis nekilátott az első korunkbeli divatmárka megteremtéséhez. Egy korszak fűződik a nevéhez.
Az első "kicsiny" lépések
Férjével, Richard Vipianaval együtt az első szalonjukat Párizsban, a rue de Malte 52. szám alatt nyitották meg 1945-ben. „Céline gyerekcipőszalon” néven. Itt luxus cipőket árultak gyerekek számára. Az szalon a Place de la République közelében nyílt meg, gyorsan ment a híre a főváros legjobb utcái között, Fabourg-Saint Honoré, Avenue Franklin-D. Rosevelt, Avenue Victor Hugo… Nagyon gyorsan népszerű lett a jó minőségű termékeivel, a cipő talpára kis sarok is került, természetesen az ortopéd előírásoknak megfelelően. Grace Kelly monaco-i hercegnő Caroline-nal és Alberttel sétálva ott vásároltak kis barna Monaco cipőt a híres modellek közül, amelyek még a Lutin, Dandy nevet viselték, ám a kapu bezárult fotósok hada előtt.
Az olyan szavak, mint a „marketing” és „merchandising” még nem voltak jelen a divat szókincsében sem a szótárában. Így az a nő, akire leginkább ezek a szavak jellemzőek, mint a „kedves, elegáns és dolgos”, ahogy férje, Richard Vipiana látta, üzletvezetéssel kezdett el foglalkozni, és soha nem hibázott pályafutása során. Az elindulás után majdnem, 1950-ben megalkotta márkáját: „Céline le Bottier pour Enfants” néven egy pajkos kis piros elefánt márkajelzéssel. A motívum megjelent a csomagoló papíron, dobozon, fából a kirakatban, saját készítésű szappanon, melyet a Peynet művésze rajzolt meg. De ugyanúgy látható volt kis vonatvagonok oldalán a párizsi vidámparkban, és a nem ritkán égbe felszálló luftballonokon.
A cipőmárka lassan felnő
Az évek teltek és a gyerekek lassan megnőttek, a tinédzser kor frusztrációi Vipianat is változtatásokra, újításokra ösztönözték. Előrukkolt egy új kollekcióval 1954-ben „Jeunes Filles„ néven, mely magas színvonalú casual cipőket takart sportos és városi viseletre. Finom és luxus bőrökből készültek, rafinált fémes eldolgozásokkal, kényelmes formákban. Az indián mokaszin inspirálta a formát, a modell a Polo néven futott, aranyos bronz színben anya és lánya viselet is lehetett, 1960-ban dobták piacra. Az Inca, Meville igazi párizsi védjegyekké váltak, megszületik az első prêt-à-porter cipő kollekció, „divatot mindenkinek” ez a jelszavuk. Az avantgárd sportos viseletek igazi előfutárokká váltak az akkori divattörténelemben, a márka nagyon gyors sikert ért el 1963-ban az Inca vonallal, amit az inka mokaszinok mellett a fémkarikás, lovak zablája stílusú változata is, a Chantilly. A híres díszítések mind a Celine védjegyeivé váltak, 1966-ban a cipő kollekció kiegészült egy más típusú modellel: a Byblos mokaszinnal.
Forradalmi újítások
A ’60-as években bekövetkezett baby-boom nagy változásokat hozott a divatban, s a Celine háza tájára is. Vipiana jó orral megérezte az igényt a nőkben a kiegészítők iránt; övek, kesztyűk, kendők, stólák- az összetéveszthetetlen divatkellékek- a Vent Fou parfüm, ékszerek, sapkák Borsalino stílusban, kis kézi táskák készültek diszkrét luxus minőségben. 1966-ban a városi divat táskák nagyon népszerűek lettek. Étrier, Poney, Sacoche a Celine favorit termékei.
Céline Vipiana természetesen átlépett a ruházat világába is, létrehozva egy funkcionális és szofisztikált stílust 1967-ben, „Couture Sportswear” kollekció keretében. Haute couture minőség, a szoknyák plisszések, térdnadrágok, kényelem a fő szempont, finom ingek szövetből és bőrmellények, amelyekhez természetesen a mokaszin kiválóan passzol. A dolgozó nő kivételes ruhatára ez, a sikkes, modern párizsi nőé, a farmert is megújította az ő látás módjában: „Nem akarom a farmert mindenáron a merev formájában. Meglágyítom, színekben ajánlom, mint a rózsaszín, lila. És tenisz vagy golf szoknyaként de tengerész stílusban is alkalmazom.”
Híressé vált emblémák
Egy hihetetlenül neves emblémává vált 1967-ben a Sulky Américain. Gravírozás egy amerikai kép alapján, mely a XIX. század elejéről készült, melyet Richard Vipiana 1956-ban, egy amerikai könyvben látott, „Handbook of Early Advertising Art Mainly from American Sources” címmel.
Az első szövetmintán megjelenő logo minta 1971-ben született meg, a C Sulky motívum a C betű és a Sulky gravír vegyítéséből. Ez lett a végleges logo, ezután a márka már jól felismerhetővé és mással össze nem téveszthetővé, szimbólummá vált. Céline Vipiana létrehozta a szintén híressé vált Chaîne és Blason motívumot, melyet a párizsi Place de l’Étoile és a Diadalív ihletett. Ez a tipikusan párizsias embléma nagyon egyedi. Még ebben az évben, 1972-ben megalkották a híres „Étoile inget”. A ruha kollekció erőteljesen tör előre, a már nagyon „Célines” sziluettek közül, mint a szoknya és az ingbúz, a trench kabát egyre ismertebbé válik és a divatmárka legnépszerűbb darabja.
Nemzetközi terjeszkedés
Három év múlva, 1976-ban már nemzetközi babérokra tör a Celine, megnyitják a Franciaországon kívüli üzleteiket is. Hét várost hódítottak meg első körben: Monte Carlo, Genf, Hong Kong, Róma, Lausanne, Toronto és Beverly Hills. 1987-re már 87 szalonnal büszkélkedhet a divatcég, és hatalmas világhírrel. Bernard Arnault, az LMVH elnöke ekkor vásárolta meg a céget, Céline Vipiana egy világ hálózatot adhatott így el. Peggy Huynh-Kinh lett a művészeti igazgató és a márka stylistja. A kollekció, melyet 1988-ban tervezett, a bőrruházat köré összpontosult sportos, modern stílusban. Ugyanabban az évben megalapítják a központ székhelyüket Párizsban, a híres Avenue Montaigne egyik épületében.
A Celine stílus alakítói
A divatcég kreációi a modern időtlenséget képviselik modern, franciás stílusban. A híres Celine láncszem a márka jellegzetessége ebben az időben. Michael Kors a Celine női vonal prêt-à-porter tervezője, aki később kineveznek a divatház művészeti vezetőjének 1999-ben. A kollekcióknál elsősorban a bőr volt a hangsúlyos, a tervező hihetetlen nőiességet vitt a luxus kreációkba, még különlegesebbé téve azokat, „garde-robe clean chic” és casual vonalvezetéssel. „Az a nő, aki létrehozta a márkát, mindig naprakész, a világgal halad. Az új generáció felnövekvő tagja, és a korszakával fejlődik és túlszárnyalja a várakozásokat. Megértette a fontosságát a szalonok és szolgáltatások összehangolásának.” Így jellemezte a Celine divazház nagyasszonyát Jean Marc Loubier, aki 2000. óta a divatház igazgatója. Roberto Menichettivel együtt egy új arculatot alakítottak ki egy kis szexualitással, extravaganciával meghintve.
2002-ben egy fantasztikus divat kiegészítő kollekciót alkottak meg, női táskákkal, a Celine Boogie Bag kreációk a párizsi luxus időtlenségét reprezentálják. Ugyanolyan aprólékos odafigyeléssel dolgozzák ki a bőr kiegészítőket, ahogy az egész Celine megjelenésre odafigyelnek. Olyan sztárok adták le a voksukat a luxus darabok mellett, mint Madonna, Gwyneth Paltrow, Sarah Jessica Parker. Ivana Omazic lett a kinevezett művészeti igazgató 2005-ben, a márkának egy új lendületet és irányvonalat előre vetítve. A tervezőnő első, 2006-os tavaszi kollekciója igazán sikeres volt, a hagyományokat tiszteletben tartva egy nőies és egyben kicsit sportos kollekciót alkotott. 2007-ben ünnepelte 35. születésnapját a híres Celine Blason, a kettős C betű mára már szimbólummá vált és a lánc a Céline divatházat reprezentálja. A 2009-es tavaszi-nyári kollekció volt az utolsó Ivana Omazic tervezésében, akit Phoebe Philo váltott fel. Ő 2008. októberétől a Celine divatház művészeti vezetője, első kollekciója a 2009/2010-es őszi-téli szezonra készült.
Vendég tervezők és kiállítások
Nemzetközileg elismert világszínvonalú divatmárka a CELINE, jelenleg több mint 110 szalonnal büszkélkedhetnek a világon. Kulturális hídként szerepel Franciaország és Japán között, az elmúlt években több olyan megnyilvánulási formában, kiállításon volt fellelhető a márka, mint a „Femmes”, „Looking for Pravda”, „Paris-Tokyo:Photographies en volume”. Abban az évben a Celine együtt dolgozott Mika Ninagawa fotóssal, egy teljes kollekció erejéig. A fotós képei alapján készült Mika motívumokkal nagyon exkluzív kreációk készültek, a Mika kollekció a 2007-es őszi-téli kollekció részei voltak. Egy másik együttműködés a koreai iparművésszel, Song Hye Kyo-val jött létre, aki a Bittersweet táskát egy teljesen új köntösbe bújtatta. A kézi táska 2006. sláger terméke volt.
A látomás valósága
A ’70-es évektől Céline Vipiana a divatház megalapításától nagy utat tett meg. Egy látomás valósággá vált, a divat, melyet reprezentál, legendás lett. Manapság, a Blason Celine a márka szimbóluma, egy állandó, örökérvényű kifinomult ízlésvilágot és prêt-à-porter minőséget képvisel a divatház ruháival, táskáival és egyéb kiegészítőivel.
Ungor Tímea
Forrás, fotó: celine.com; archives.madame.lefigaro.fr
store.pchome.com; brandbazaar.com
life.gd.sina.com; lh4.ggpht.com
lindestore.com;b.fzengine.com