Jeanne Lanvin
Franciaország legrégibb divatházát, amely idén 120 éves, Jeanne Lanvin alapította. Ő volt a '20-as és a '30-as évek egyik legbefolyásosabb designere. Virtuóz módon bánt az anyagokkal, csipkékkel és hímzéssekkel.
Kezdetek
Jeanne Lanvin 1867. január elsején született. A tizenegy testvér közül ő volt a legidősebb. Tizenhat évesen már Madame Félix párizsi kalaposnőnél volt gyakornok, tőle tanulta meg a kalap-, Suzanne Talbot divattervezőtől pedig a ruhakészítés fortélyait. 1889-ben, 22 éves korában egy divatáru-kereskedő boltot nyitott a párizsi Faouburg Saint Honoré-n. Itt eleinte még csak kalapokat árult. Kislánya születése (1908) után már szívesen készített kényelmes, különleges hímzésekkel ellátott kis ruhákat lánya számára, és mivel ezen ruhákat a kliensei rendkívül dicsérték, így megfogalmazódott benne a gondolat, hogy mi lenne, ha nem csak kalapokat, hanem gyerekruhákat is tervezne. A gondolatot tett követte, nyitott egy különálló részleget az általa tervezett gyerekruháknak, amelyek igen hamar hatalmas népszerűségre tettek szert. A sikeren febuzdulva Lanvin 1909-ben úgy döntött, hogy felnőtteknek is fog tervezni. Ebben az évben csatlakozott a Syndicat de la Couture-hoz és megkapta a ''Couture House'' megnevezést.
Lanvin
A Lanvin divatház, amely ekkorra már több mint 1200 embert foglalkoztatott, a '20-as évek alatt óriási változáson, fejlődésen ment keresztül. Jeanne Lanvin egy komplex univerzumot szeretett volna létrehozni a kliensei számára, ezért 1920-ban megnyitotta a ''Lanvin Décoration''-t, amely lakberendezéssel foglalkozott, majd ezt követte 1923-ban a ''Lanvin Sport'', amely sportruházatot kínált. 1926-ban megalakult a ''Lanvin Lingerie'' fehérnemű- és a ''Lanvin Parfums'' parfümkészítő részleg is. Mindez azonban már túl sok volt egyszerre, így 1927-ben két ágazatra bontotta vállalkozását, a Jeanne Lanvin-ra és a Lanvin Parfums-re.
Lanvin Parfums
A parfümkészítő laboratórium Nanterre-ben volt, a munkában pedig André Fraysse segített a tervezőhölgynek. Talán a legnevezetesebb Lanvin parfüm az 1927-es Arpege, amelyet lánya, Marie Blanche 30. születésnapjára készített. Ennek üvegét Albert Armand Rateau tervezte, aki a golyóbis üvegre egy Paul Iribe szkeccset helyezett, ezzel fejezve ki Jeanne Lanvin szeretetét a lánya iránt. Ezután olyan egyéb nagyszerű illatok készültek, mint a Scandal (1933), a Rumeur (1934) vagy a Prétexte (1937). További népszerű parfümjei: Niv nail, Irisé, Cross Country, Aprés le Sport, My sin. A parfümökön kívül kreált púdereket, krémeket, rúzsokat és naptejeket is.
Hírverés
Jeanne Lanvin jól értett a reklámozáshoz. Minden, a divatházával kapcsolatos hírt közzé tett közlemény, hirdetés vagy szlogenek formájában különböző magazinok, újságok, színházi- és koncert programfüzetek hasábjain. A legjobb reklámnak mégis az bizonyult, ha Mary Pickford vagy Marlene Dietrich viselte a kreációit. Színésznőket amúgy is szívesen öltöztetett, például Cécile Sorel és Yvonne Printemps is Lanvin ruhatárral indult a nemzetközi turnéjára. (Yvonne volt egyébként a Prétexte nevű parfüm arca.) Ezen kívül minden divatos városban (például: Cannes, Madrid, Barcelona, London, Rio de Janeiro) képviseltette magát butikkal és az USA-ban is voltak üzletei.
Inspiráció
A divattervezőt leginkább az impresszionizmus inspirálta tervezései során, de ihletforrása volt még Egyiptom, Itália, az antik görögség, Oroszország, Közép-Európa, Észak-Afrika és Dél-Amerika is. Sokat utazott és mindenhonnan anyagokat gyűjtött. Szerette a különféle luxusanyagokat, a selymet, a bársonyt vagy a brokátot. Ami a színeket illeti, inkább a lágyabb, virágos színekhez vonzódott. Az ún. Lanvin-kék – liláskék árnyalat – lett később a divatház védjegye. Ebben az árnyalatban nagyon sok ruhadarabja készült, de ezzel dekorálta például a hálószobáját is. Azt mondta, hogy ezt a színt azért kedveli ennyire, mert mindig Fra Angelico festményeire emlékezteti. Jeanne Lanvin nagysága többek között abban áll, hogy ő volt az első divattervező, aki minden korosztály és mindkét nem részére kínált ruhadarabokat, ráadásul mindezt olyan áron, hogy a legtöbb vásárló számára elérhető legyen. Végül 79 éves korában, 1946. július 6-án hunyt el. A céget lánya vitte tovább.
Kató Iringó
Fotók: femmes.com,
kickshawproductions.com,
shopoholic.com,
artoflivingonline.com,
gymfry.cz