Kérlek várjál, a képek átméretezése folyamatban van...
fooldalhirekdivatferfidesignsminkfotokjatekforum

2011. április 2.

USE unused interjú

Interjúnk első időpontját a csapat bokros teendői miatt közös megegyezés alapján elnapoltuk, ami hűen példázza, hogy egy igen felkapott hazai márkával állunk szemben, így bőven van miről beszélnünk. 

A napsütötte showroomba lépve megismerkedtünk a mosolygós csapattal, akik ­­– bár a halasztás ellenére ugyanolyan hajszoltnak látszottak – készségesen feküdtek boncasztalunkra. 

Füzes Eszterrel, a USE unused triászának egyetlen hölgy tagjával, a ’USE nő’ megtestesítőjével beszélgettünk a brand kialakulásáról, a divatszakma rejtelmeiről és jövőbeli terveikről. 

Kezdjük a kezdeteknél. Együtt jártatok az Iparművészeti Egyetemre, itt ismerkedtetek össze. Hogy hangolódtatok ennyire egymásra? 

Körülbelül másodikban vagy harmadikban barátkoztunk össze, aztán egy csapatban indultunk egy formaruha pályázaton, akkor dolgoztunk először így hárman, ami nagyon jól működött. Barátilag és szakmailag is jól kijöttünk, ezen felbuzdulva pedig következő félévben közösen jártunk kötőszakra egy egyetemi cserefélév keretein belül, itt újabb munkákat készítettünk együtt, majd Párizsba is ebben a felállásban mentünk, végül közösen diplomáztunk. 

Miért választottátok ezt a márkanevet? 

Az előbb említett formaruha pályázatra kellett egy jelige, arra választottuk a USE-t, az unused kiegészítést a diplománk idején kapta, ezzel utalva arra, hogy ez nem egy ready-to-wear, hanem egy imidzskollekció.

2004-ben jött ki a USE unused első kollekciója, már akkor elnyertétek a Fashion Awards „Az év fiatal divattervezője” címet. Azóta sem álltatok meg, sikert sikerre halmoztok mind hazai, mind nemzetközi színtéren. Hogy hódítottátok meg a külföldi piacot? 

Úgy gondolom, még nem hódítottuk meg a külföldi piacot. Ehhez sokkal több kell. Szerencsére sokfelé jártunk már a világon, a New York-i, a párizsi és a tokiói divathetet is megjártuk, Los Angelesben pedig nélkülünk volt a kollekciónk. Nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttünk, rettentő sokat tanultunk a szakmáról. Most ezeket az 5-6 év alatt megélt benyomásokat szeretnék összegezni, levonni a tanulságokat. Mi a szakma sales és PR részét sosem tanultuk, ezért tapasztalnunk kellett, ami sokszor járt tanulópénzzel, de szerencsékre kellemes meglepetésekkel is. A mögöttünk álló időt úgy fogjuk fel, mint egyfajta tanulmányutat, a tudatos, célratörő brandépítés most következik.

Magyarországon a szakma még gyerekcipőben jár, egy új ösvényt kitaposni pedig mindig rizikós. Hezitáltatok valaha is, hogy belevágjatok valami ennyire újszerűbe? 

Valóban van még hova fejlődnünk itthon. Egyetem után például nem tudtunk elmenni szakmai gyakorlatra, rögtön a mélyvízbe kellett ugranunk, hiszen itthon előttünk nem kollekciókkal dolgoztak, hanem szalonmunka folyt. Ilyen szempontból mi úttörőknek számítunk. Meg kellett tanulnunk hogy megy egy kollekció tervezése, ehhez hány anyag kell, mi legyen az összetétele, hogy alakítsuk ki az árainkat, hogy készül egy lookbook, vagy egy linesheet, ami elengedhetetlen egy fashion week-hez, mi egyáltalán az a fashion week, hol van ilyen, mik a részvételi feltételek és még mesélhetnék. Hezitálni viszont nem hezitáltunk sosem. Részünkről ez egy ugrás volt a sötétbe, egyből kimentünk és kitapasztaltuk, hogy ez hogy is működik. 

Mi lehet az oka annak, hogy a hazai tervezők hozzátok hasonlóan külföldön nagy elismerésnek örvendenek, itthon azonban csak egy viszonylag kis réteg foglalkozik velük? 

Sajnos valóban elég kevés figyelmet szentelnek a hazai szakmának, ennek gazdasági és ízlésbeli okai is vannak. Ennek ellenére többek között az általunk indított új iránynak köszönhetően kezdünk fejlődni, egyre több magazinban tűnnek fel a magyar dizájnerek munkái, csak ennek elterjedéséhez időre van szükség. 

Ebben segíthetnek az olyan közös projektek, mint amit 2009-ben csináltatok a Coca Cola-val vagy 2010-ben az Avonnal. 2011-re terveztek valami hasonlót? 

Igen ezek nagyon jó lehetőségek voltak, főleg a Coca Cola-s, ami egy nagyon kreatív, gyümölcsöző munka volt. Ezeket a felkéréseket nem mi generáltuk, mindig a másik fél keresett fel minket, de szívesen vágnánk bele hasonló együttműködésekbe, hiszen nemcsak az ismertség terén adott nekünk sokat, hanem remek kihívásnak is bizonyult. 

Bakos Piroska, a magyar EU-elnökség szóvivője kizárólag hazai tervezők kreációit viseli a gálavacsorákon. Ez a kezdeményezés is nagyobb figyelmet fordít rátok?

Nagyon jó ötletnek tartjuk ezt Piroska részéről, nem csak azért mert ezzel nekünk is segít. Persze van USE unused ruhája és reméljük, hogy valamelyik közelgő eseményen is a mi ruháinkban jelenik meg majd. 

A női kollekciók mellett egy férfi kapszula kollekcióval is előrukkoltatok már, aminek egy fecske lett a logója. Miért pont erre esett a választásotok? 

A fecske egy vándormadár, és ezt a kozmopolita, örökmozgó jellegét próbáltuk kihangsúlyozni, ezen kívül nagyon tetszik nekünk a sziluettje. 

Tervezitek újabb férfi kollekció létrehozását? 

A kapszula kollekció megjelenése óta nagy az érdeklődés ezek iránt a darabok iránt is, és mi is nagyon szerettük csinálni, úgyhogy mindenképp játszunk a gondolattal, viszont ennek az előállításához ugyanakkora apparátus kéne, mint a női ruhák gyártásához, amire sajnos egyelőre nincs kapacitásunk. 

Zárszó

Mint láthatjuk, a csapat tele van tervekkel a jövőre nézve és számos projekten dolgoznak párhuzamosan. Miközben beszélgettünk, a másik szobában a szorgos varrónők keze alatt égett a munka, Eszter pedig büszkén mutogatta a legújabb elkészült darabokat. 

Füzes Eszter, Godena-Juhász Attila és Tóth András hármasa elért sikereik ellenére egy abszolút két lábbal a földön járó, roppant szimpatikus és öntudatos csapat, akiket bármikor örömmel faggatunk a divatszcéna aktuális állásáról vagy bármi másról.

 Guttray Móni


1956 - 2016 divatbemutató a H...

Sajátos módon emlékezett az 56-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója alkalmából a Hello Baby Bar.»»

Bemutatkozott Magyarországon ...

Az olasz fitokozmetikai világmárka végre Magyarországon is elérhető, már nem csak kozmetikákban! »»

Megérkezett a Yamuna forradal...

Különleges hatóanyagok, holisztikus szemlélet, kimagasló ránctalanító hatás, a hagyományos eljárások és a modern technológia ötvözete.»»

LEVI’SŸ FOTÓVERSENY

Többek között hazaviheted új kedvencedet is, az új 700-as farmert!»»

FashionTime on Facebook
«12

Je suis belle interjú II. rés...

A Dévényi Dalmával készített interjú második részét itt olvashatjátok! Az interjú folytatásából kiderül, milyen t...»»

Je suis belle interjú I. rész

Én szép vagyok, és te? A Je suis belle már lassan két éve egy hazai divatmárka. Jelentése franciául: szép vagy...»»