A farmer örök divat
Farmertrend
A farmernadrágra is igaz, hogy míg nemrégiben a csípőfazon volt a divat, addig ma már a magasított derék (lásd: Magasra törnek a derékvonalak c. cikk). Ha pedig a derékról a nadrágszárra visszük át (trendfigyelő) tekintetünket, akkor azt láthatjuk, hogy idén meglehetősen szélsőséges a trend. Tehát, ha divatosak szeretnénk lenni, akkor vagy nagyon széles trapéznadrágot vagy nagyon szűk csőnadrágot válasszunk. Színekben viszont nincs túl nagy megkötés, mindenféle szín jöhet, csak egyéni stílus kérdése. De honnan is ered a farmer? Mióta ennyire közkedvelt? Melyek a legfrissebb újdonságok? Ha kíváncsi vagy, olvass tovább.
Farmertörténelem
Loeb Strauss, a farmer atyja, 1829-ben született egy bajorországi család fiaként. Édesapja halála után, tizennyolc évesen, bátyjait követve Amerikába utazott, ahol nevét először Levy-re, később Levi-re angolosította. 24 esztendős volt, amikor megalapította – két testvérével együtt – a Levi Strauss & Co. céget. Innentől kezdve beindult a gépezet és az 1930-as évek elején a híres farmer már az amerikai álom része lett, a szabadság és a függetlenség jelképévé vált. Ezt viselték a szórakoztatóipar híresen vonzó rossz fiúi is: James Dean, Marlon Brando, stb., és a sorból természetesen nem maradhat ki Elvis, a rock&roll halhatatlan királya sem, aki a farmert a lázadás szimbólumává tette.
Magyarországon a ’60-as évektől kezdve jelentek meg az első farmernadrágok. A „Trapper farmer drága kincs, jó, ha van, de jobb, ha nincs…” szlogent a kezdeti gyanakodás eredményezhette. A korban jónak tűnő és a TV-ben folyamatosan sugárzott reklámkampány hatására a farmer hazánkban is korán népszerűvé vált. Egy kis érdekesség: 2005-ben az eredeti szabásminta alapján újra gyártani kezdték a Trapper farmert.
Kezdetekben a társadalom egy része előítéletekkel, rosszallóan tekintett a farmert hordó fiatalokra, hiszen a farmerviselet meghatározta a ’70-es/’80-as évek fiatalságának életét. A hippik lágyítani szerették volna a korlátokat, nem volt ez másképp a divat terén sem, így ők például különböző békejeleket és virágszimbólumokat aggattak a farmerjaikra. Később a technika vívmányainak köszönhetően a termék nagy tömegben való előállítása sem jelentett már problémát. Telt-múlt az idő és a farmer egyre és egyre népszerűbb lett. Napjainkban pedig már semmilyen előítélet nem társul eme ruhadarabhoz, tehát mindenki bátran viselheti.
Van új a Nap alatt
A legújabb újdonság az, hogy feltalálták a világító farmernadrágot, amely az ún. Luminex technológián alapul: azaz alacsony feszültségen is képes aktív fénykibocsátásra egy akkumulátorról! Ez nemcsak különc divathóbortosoknak jó, hanem a jelmeztervezőknek is, akik e téren is szabadjára engedhetik fantáziájukat. De ha csak egyszerűen a mindennapokat nézzük, akkor is jó dolognak tűnik ez a találmány, hiszen például a nem megfelelően kivilágított helyszíneken a rendőröknek vagy bicikliseknek akár az életét mentheti meg a világító ruhadarab. És ha mindez nem lenne elég, akkor érdemes tudni arról is, hogy Nagy-Britanniában, a Corpo Nove cég csalánból szőtt farmernadrágot dobott piacra. Mi értelme ennek? - kérdezhetitek. Az, hogy állítólag a csalánból készített szövet sokkal jobban szigetel, mint például a pamut.
Mindig volt és mindig lesz
Régen egyfajta kincsként kezelték az emberek a farmert, még szimbolikus jelentéssel is bírt. Talán ez ma is így van. Egy biztos: a hétköznapjaink alapvető kelléke lett ez a ruhadarab. Tehát mindenki nagy kedvence a farmer, hiszen örök és ezért nincs is vetélytársa.
Fotók: variety.com,
e-global.es,
marshallsclothingcompany.com