A divatceruza mesélni kezd
A Divat, szépség, reklám címet viselő kiállítás elrepít minket az 1900-as évekbe. A Budapest Gyűjtemény anyagát felsorakoztató bemutató a sokak által ismert Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban látható 2008. október 12-ig. A tárlat céltudatosan egy témát helyez a középpontba: a divat és a reklám legalább annyira elválaszthatatlan, mint a divat és a szépség. Sőt, útközben még a művészet is szerepet kap…
Plakátbabák
A kiállításon látható plakátok színesek, vidámak és boldogságot árasztanak. Mégis valami más, mint a megszokott. Ja persze, válik nyilvánvalóvá: a Vogue hasábjairól ismert divatfotók helyett itt a művészi divatrajzoké a főszerep. A legkorábbi plakát 1922-es, míg a többség a ’60-as, ’70-es években készült, tehát a rajznak múltja van. Amikor még nem volt fényképész, hogy mesteri, olykor-olykor túl tökéletes képet készítsen, a művészeké volt a főszerep. Azoké, akik képesek voltak a ruhákat nemcsak egy szép testre, hanem egy izgalmas környezetbe megálmodni. „A divatrajzolók arra törekedtek, hogy a szépség, elegancia rejtett, tünékeny titkát rajzokban adják vissza.” - írja Csipes Antal. Hogy ki készítette ezeket a plakátokat az sajnos nem derül ki, de egy biztos: a híres és népszerű illusztrátorok között hazai tehetségekkel is találkozhatunk.
A divatrajznak három csoportja létezik. Az első, amikor a tervező papírra veti az ötletet, a másik már meghatározza a ruhák arányait és szabásvonalát és végül az utolsó, amely a divatházak koncepcióinak megfelelően a népszerűsítés céljából készül el. Ez utóbbiból látható egy csokor a kiállításon. Olyan rajzok követik egymást, melyek azon túl, hogy mennyire művésziek más célt is szolgálnak: „Hé, nézz rám! Ugye milyen jó? Hát vedd meg!” - kiáltják felénk hangosan az üzenetet. Az idővel sok minden változik, de a reklám léte és szerepe megkérdőjelezhetetlen.
Az idő pecsétnyoma
A divat változik. És most nem arra gondolok, hogy a kockás vagy a csíkos épp-e a divatos. Hanem arra, hogy minden kornak megvan a saját jellegzetessége.
Valahogy önmagáért beszél a farmert kínáló kép, ahol nem a márka a lényeg, hanem a farmer maga. A farmer léte. Mindez abban a korban, amikor még komoly küzdelmet kellett folytatni egy - egy jó kis nadrágért. „Járjunk szép ruhában, vásároljunk készruhát!” - hirdeti nagy betűkkel az egyik plakát. A mai látogató számára méltán lehet idegen a kép, mégis elgondolkoztat. Ma már nincs jelentősége annak, hogy készruhát veszünk-e vagy sem. A készruha egyébként is olcsóbb és elterjedtebb. Akkor az 1950-es években még újnak számított.
És ha már a reklám a másik kulcskérdése a kiállításnak, akkor észre kell venni a különbséget. A mai reklámok rejtett, vicces és művészi módon tolmácsolják, mintegy sugallják a mondanivalójuk lényegét. Az ezredforduló előtti reklámok, nem sokat törődtek ezzel. Nyíltan a szemébe vágják mindenkinek: csináld ezt, tedd azt! Hisz ez a reklám feladata.
A divat, reklám, szépség állandó fogalmak, mégis a kor rajtuk hagyja nyomát és hogy mi ez, azt fedezzétek fel ti magatok!
2008. október 2.
Szlopóczki Janka
Forrás: fszek.hu,
Csipes Antal: Divattükör
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is: