2009. november 11.
Városi divat vagy urban style?
Szubkultúrák mindig is voltak és lesznek. Ellenkultúrának vagy antidivatnak is nevezhetjük ezeket az irányzatokat, melyek mindig kapcsolatban állnak valamiféle erkölcsi értékkel, ideológiával. A kifejezés eredetileg „kultúra alattit jelentett”, ma azokat jelöli, „akiket társadalmi, etnikai, kulturális vagy jogi szempontból kirekesztett magából a modern ipari civilizáció” - írta Klaniczay Gábor.
Jellemző még, hogy a szubkultúra valamilyen - a maga korában újítónak nevezett - zenei irányzatból fejlődik ki, majd idővel mindez megjelenik képviselőinek öltözékén is. Ilyen például a hippi vagy a punk stílus.
Ez a helyzet nálunk
Mint minden világvárosban, Budapesten is van sajátos városi divatkultúra, amely azonban nem teljes egészében városunk egyedi jellemzője, hiszen szinte minden új stílus Nagy-Britanniából származik. A városi fiatalok laza, kényelemre törekvő öltözködését egységesen urban stílusúnak lehetne nevezni.
Ez nem egy újkeletű fogalom, hiszen évtizedek óta nő hazánkban és külföldön is azoknak a divatirányzatoknak a száma, melyek egyértelműen a városi életmódhoz kötődnek. Ilyen értelemben viszont szinte minden besorolható lenne az urban style kategóriájába, és valamilyen szinten az is, tudniillik bármire rámondható, hogy urbánus.
A szigorú értelemben vett urban style rengeteg divatüzletben megtalálható Budapesten, ezek közül a legismertebb és igazi urbánusok által legkedveltebb a Subvibe, ahol széles választék tárul elénk az original urban divat elengedhetetlen kellékeiből, a sneakerekből.
Kik azok az urbánusok?
Hogy kik a „valódi” urban követői? Nem lehet pontosan behatárolni, mint ahogy egyik stílust sem, de elég találó lenne azt feltételezni, hogy azok, akik 15 évesen deszkások voltak, de ebből már kinőttek, és valami komolyabb, egyedibb irányzatot keresnek maguknak. Tágabb értelemben pedig bárki, aki valaha vásárolt a Retrock, a Poster Urban Outfit vagy valamelyik hasonló üzletben, ezenkívül hatalmas fejhallgatót, lógós nadrágot, kapucnis pulcsit, divatos bő pólót, bakelitlemezből készült táskát, tornacipőt, esetleg hagymaszoknyát hord.
Ezek a jelenségek a városok különböző szubkultúráiból kifejlődő életvitelhez, zenéhez vagy tevékenységhez kötődve folyamatosan mozgásban tartják a város divatkultúráját. A külvárosi hip-hop-osoktól, a biciklis futárokon át az utcaművészekig mindenki hozzátesz. Budapesten is sok az olyan alkotó - legyen iparművész vagy autodidakta tervező -, aki egyre többet merít az utca kultúrájából és szerencsére azon boltok száma is növekszik, ahol hozzájuthatunk ezekhez az alkotásokhoz.
De hol találom?
Mint a legtöbb alternatív kultúra, az urban style is bizonyos helyszínekhez kötődik. Fővárosunkban jellemzően a romkocsmákban találjuk meg képviselőit (Szimpla Kert, Dupla, Jelen, Instant, stb.), vagy a művészmozikban (Művész, Toldy, Puskin, stb.), éjszakai életüket pedig a szintén kissé elhanyagolt állapotú szórakozóhelyeken élik (Kultiplex, West Balkán, Tűzraktér, Filter, stb.).
Hol vásárolhatom meg?
A Budapest Navigátor (www.budapestnavigator.hu) gyűjtötte csokorba, és adta ki nyomtatott és online formában is azokat a boltokat, fodrászüzleteket, turkálókat, szórakozóhelyeket és divattervező-csoportokat, melyek mind-mind a városi alternatív stílusból merítenek inspirációt. Az ezeken a helyeken található ruhák és kiegészítők egy része abszolút letisztult, nyugat-európai formát követ: egyszerű vonalak, fekete-fehér-szürke színek, lágy esésű anyagok (pl. Nanushka, Nubu, Artista); egy másik része pedig egy teljesen extravagáns irányba mozdul el: szinte jelmezszerű, de mégis hordható furcsaságokat alkot (pl.: Eclectick, Lollipop).
Ádám Judit
Fotók: szimpla.hu,
whollysblog.com,
paulfrank.com