Tervezőpáros jó összhanggal
A Viktor & Rolf márka két holland alapítóját nemcsak karakteres szemüvegeik teszik különlegessé. Viktor Horsting (39) és Rolf Snoeren (39) egy érdekes páros. Olyannyira tökéletes közöttük a harmónia, hogy néha úgy tűnik, mintha két testben egy lélek rejlene. Egy nagyon tehetséges lélek. Tehetséges, ugyanakkor furcsa, néhol már-már szürreális. Ez a szellemiség kiütközik a divatbemutatóikon (például volt olyan, hogy a modellek a kifutón váltottak ruhát) és a milánói showroom-jukon is. A holland Siebbe Tettero által tervezett pasztell színárnyalatú szalonban ugyanis a ruhákon kívül minden a feje tetejére van állítva. A padló testesíti meg a plafont és boltívei padokként funkcionálnak. A plafon pedig le van parkettázva, onnan lógnak lefelé a székek és a csillárok.
Amszterdami divattervező páros
Alig voltak 20 évesek, amikor az Arnheim-i Egyetemen megismerkedtek. Végül annyira összebarátkoztak, hogy diplomájuk megszerzése után egy évvel már megalapították közös vállalkozásukat, Viktor & Rolf név alatt. Első sikerük az volt, amikor az 1993-as Hyères Divatfesztiválról három díjat is besepertek. 1996-ban debütáltak a „Viktor & Rolf On Strike” c. bemutatójukkal, amely elég nagy bukásnak bizonyult, de a fiúk nem adták fel és két év múlva már a teljesen összeforrt, önálló őszi-téli kollekciójukat mutatták be a párizsi divathéten. Itt már egyértelműen pozitív kritikát könyvelhettek el, azóta pedig egyre többen ismerik meg/el őket. Az ellentétekre sokszor épít a duó: 1999-2000-es téli „Russian Doll” nevű bemutatójukon egyetlen modell viselte az egész kollekciót, míg 2001-ben a „Fekete Lyuk”, 2002-ben pedig a „Fehér” nevű kollekciójukkal arattak sikert.
Hiperfloralisztikus
„Monsieur” fantázianevű férfikollekciót is terveztek, 2004-től kezdve viszont új vizekre eveztek. Nemcsak megnyitották a már említett, nem éppen megszokott kinézetű üzletüket Milánóban, hanem színházjelmezeket is készítettek, majd piacra dobták első női illatukat, a Flowerbombot, amely üvege miatt első díjat kapott az „Év parfümje” gálán, valamint nemsokára az első férfi illatukat, az Antidote-t is megjelentették. 2006 nyarán a Van Gogh Múzeumban egy francia-japán táncbemutatót szerveztek, novemberben pedig már a H&M-nek kreáltak egy hetven darabos kollekciót, amelynek köszönhetően egy szélesebb réteg kapott ízelítőt kivételes stílusukból. A Viktor & Rolf forgalmaz még női cipőket, sálakat, nyakkendőket, fehérneműket, szemüvegeket és táskákat is, utóbbit a szintén holland Fredie Stevens tervezi. Manapság pedig olyan alkotásokkal hívják fel a figyelmet magukra, mint a hegedű díszítésű ruhadarabok (2008 tavasz-nyár) vagy óriási No vagy DREAM feliratú ruhák (2008/2009 ősz-tél).
Innovatív
Idén ünnepelték fennállásuk tizenötödik évfordulóját, amely sok változást, mozgást eszközölt a Viktor & Rolf háza táján. Egyrészről a londoni Barbican Art Galéria The House of Viktor & Rolf nevű szeptemberi kiállításával összefoglalta az elmúlt tizenöt szezonjának legjobb ruháit és hatvan centis játékbabákon mutatta be. Másrészről pedig Viktor & Rolf nemsokára Párizsban megnyitja a második szalonját, ezen kívül egy új női parfüm megalkotásán is dolgoznak, valamint idén nyáron bejelentették, hogy ezentúl a Diesel Jeans tulajdonosa, Renzo Rosso fogja egyengetni a Viktor & Rolf márka ügyeit. (Rosso egyébként Maison Martin Margiela, Vivienne Westwood és a Dsquared2 egyes vonalait is kontrollálja.) Döntésüket azzal indokolták, hogy szeretnék, ha a jövőben még több ember megismerné ruháikat és kiegészítőiket. Így legyen!
Érdemes megnézni 3D-s honlapjukat, amely végigvezet Viktor & Rolf elvarázsolt kastélyán.
Kató Iringó
Fotók: style.com,
iht.com,
heavenlyperfumes.com.au,
nytimes.com